škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

hararet göstergesi

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Selamünaleyküm arkadaşlar, aracı ilk aldığımdan bu yana benim hararet göstergesinde problem bulunuyordu. İlk aldığımda eski sahibi 20 derece eksik gösterdiği bilgisini vermişti. Araçta tamamen orijinal değer termostat fan müşürü kullanılıyor. Yani gösterge gerçekten 20 derece eksik gösteriyordu. Son zamanlarda gösterge hiç çalışmamaya başlamıştı. Ben de göstergeyi söküp bakmak istedim ve göstergeyi söktüm. Hararet göstergesini de söktüm fakat fazla elektronik bilgim olmamasından dolayı ince ince inceleyemedim. Göstergenin devre kısmını görebilmek için uyumlu torx tornavidası olmadığından tam devreye bakamadım. Sadece hararet göstergesini sökebileceğim torx tornavida vardı onu söküp inceleyebildim. İnternetten devreye ait fotoğraflar buldum aşağıya ekliyorum onları. Sonra göstergeyi toparlayıp aracı kullanınca gösterge çalışmaya başladı. Sevindim ama sevincim kursağımda kaldı. 1 km dahi gitmeden hararet en sona çıkıyor. 110 un da üstüne. Daha su bile tam ısınmamıştır.

Öncelikle sormak istediğim; karbüratörlü felicia sahibi arkadaşlar hararet müşürünüz nasıl? 4 fişli mi yoksa favoritlerde olan müşür şeklinde mi? Bendeki müşür 4 fişli mavi halkalı orijinal müşür. Gerçi büyük ihtimal iki müşür de aynı değerleri veriyor.


Araçta incelediğim kablolarda iletişim var. Müşürü ölçtüm soğuk motorda 3-3,5k ohm değer veriyor. Müşür ısındıkça değer düzenli olarak düşüyor.


Hararet göstergesinin kolay kolay bozulacağını düşünmüyorum. Sonuçta göstergeye bilgi geliyor. Gösterge şu şekilde; 1. resimde (http://i.hizliresim.com/ao245g.jpg) solda ortası delik bir bölüm var. Sağında solunda da çıkıntı çubuklar var. Gösterge buraya giriyor. Ortası delik yerden de göstergenin vidası geçiyor ve arkadan somunu geçip sabitleniyor. Gösterge üzerinde iki çubuğun girdiği yerlere bir direnç bağlanmış. Değerine bakamadım. Çalışıp çalışmadığınada bakamadım. En kısa zamanda bakacağım. Acaba devreye bakıp nasıl çalıştığı hakkında yorum yapabilir misiniz?

Göstergeyi düzgün çalıştırabilmek için yardımlarınıza ihtiyacım var. Göstergeyi müşüre direk bağlayarak denemek istiyorum ama nasıl yapacağım konusunda tam bilgim yok. Göstergeye acaba elektrik gelmesi gerekiyor mu? Yoksa sadece müşürden gelen bilgiyi mi okuyor? Şu sorunu çözelim arkadaşlar. Ekstra gösterge takmayı hiç istemiyorum inanın...

Resimler:

http://i.hizliresim.com/ao245g.jpg
http://i.hizliresim.com/Yvr1BE.jpg
http://i.hizliresim.com/8lDGgW.jpg


Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Çözümü bulmuş sayılırım. Ayrıntılar yakında.


Çevrimdışı Akif Hoca

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 5102
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Teşekkür ederim.

Tekrar göstergeyi sökmeden bir kaç deneme yaptım. Denemeler verimli sonuç verdi. En azından aracın normal çalışma sıcaklığı ve hararete yakın sıcaklığındaki (90-110 derece) sonuçları doğru alıyorum. Aşağı dereceler %30 civarı hatalı oluyor. Bunu müşürden sonrasına seri direnç bağlayarak yaptım. Seri direnç bağlantısı aklıma acaba göstergede paralel bir direnç bağlantısı mı var sorusunu getirdi. Bakalım müsait bir vakitte tekrar göstergeyi söküp paralel bağlı direnci arayacağım. Bir şey bulamazsam düzgün bir yere seri direnci bağlayıp geçeceğim. Elimden geldiğince de resim paylaşırım.

İhtiyaç duyanlar için Skoda Felicia 4 Fişli Müşürün Isı Omaj değerleri. Yalnız felicia için 1 ve 3. terminal yerine 2 ve 4. terminalden ısı değerleri alınıyormuş. Briskoda sitesinden bu şekilde bilgi edindim. Kaynak: şurası



Buda favorit için briskoda sitesinde sordum bu şekilde cevap verdiler. Kaynak: şurası.

10.2 Ohm at 120 C
23.6 Ohm at 90 C
136.6 Ohm at 40 C
« Son Düzenleme: 15 Şubat 2015, 00:01:35 Gönderen: blauzahn »


Çevrimdışı Esariipek

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 5850
    • Profili Görüntüle
Elaktirik bilgisi ayrı bi meziyet valla helal olsun


Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Estağfurullah hocam. Fikir sadece bana ait değil. Bir iki arkadaştan aldığım fikirleri uygulayarak çözüme kavuşmaya çalıştım. Bugün göstergemin omaj tablosunu çıkardım ve araya kaçlık direnç koyulması gerektiğini buldum. Bu duruma göre ilerleyen günlerde çalışmayı sonlandıracağım.


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
benim aklıma direk termostatınızn üzerindeki müşür geliyor. bir mavi halkalısı bir de sarı halkalısı olacaktı onların. birtanesi dizeller için öteki 1.3 ler için. hangisi hangisinin hatırlayamıyorum tam unutmuşum. ancak parçacı bilir öncelikle onnu değiştirmeyi denediniz mi?


Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Bendeki mavi müşür ve orijinal. Bildiğim kadarıyla sarı mavi ayrımı beyinli araçlarda fark yaratıyor. Beyne yollanan ısı bilgisi ile alakalı. Benim araç karbüratörlü olduğundan dolayı müşürden gelen bilgi sadece göstergeyi çalıştırıyor. Kablo takılı olmasa bile araç her türlü gidiyor :)

Müşürde problem yok. Yukarıda verdiğim tabloya göre omaj değerlerini düzgün veriyor. Araç ısındığında soğuduğunda vermesi gereken değerleri düzgün. Göstergem ise alması gereken değerin daha fazlasını istiyor işin garip tarafı.

Piyasadaki hemen her araçta ntc diye adlandırılan ısı sensörü kullanılıyor. Bu sensör belirli bir ısıda belirli bir omaj veriyor. Ntc nin bir özelliği ise ısı arttıkça gelen omajın azalması. Göstergelerde azalan bu omaja tepki vererek ibreyi yükseltiyor. Benim gösterge daha yüksek bir omaj istediğinden düşük omaj gelince ibre en sona vuruyor haliyle. Yani kısacası ben müşürün sağlamlığından eminim :)


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Yine de para degil degistirip denemekte fayda var derim. Bir de mavi ve sari halkalilar beyinli beyinsizden ziyade dizel ve benzinde farkediyordu. 1.3 mpi feliciaya dizelinkini takmistim sacmaliyodu. Ama hangisi hangisi hatirlamiyorum su an. Ucuz bir sey sonucta gostergenin ariza yapmasi kolay kolay basa gelecek birsey degil. En azindan ben daha once hic rastlamadim.


Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Aynı şekilde bobinli gösterge sonuçta arıza yapmaması gerekiyor. Ben müşürün durumuna şuradan yola çıkarak sağlam diyorum:

Normal oda sıcaklığında ölçtüğümüzde 2500-3000 ohm civarı bir değer vermesi gerekiyor. Benim müşür bu değeri veriyor. Araç normal çalışma sıcaklığına gelince 250 ohm civarı bir değer vermesi gerekiyor. Müşür bu değeri de veriyor. Müşürü çıkarıp suyun içine atıyorum su 40 derece verdiği omaj 1200 ohm tabloya bakıyorum doğru değer.

Göstergenin kablosunu müşürden ayırıp potansiyometre bağlıyorum kabloya. Potansiyometreden değeri yükseltiyorum ve göstergeyi 90 dereceye sabitliyorum. Bir ölçüyorum pot 850 ohm değer veriyor. 110 dereceye götürüyorum ölçüyorum 700 ohm değer veriyor. Gösterge 670-1500 omaj aralığında tepki veriyor. Verdiği tepkiler piyasadan alacağım orijinal veya yan sanayi bütün felicia müşürlerinde aynı tepkiyi verecek.

Burada sakın yanlış anlamayın muhalefet yapmak için yazmıyorum bu kadar bilgiyi :)

Benim gösterge daha önceki sahibinde sıkıntı yaratmış büyük ihtimal ve göstergenin neresine bilmiyorum bir direnç monte etmişler ve çalışma aralığını bozmuşlar. Bütün yaptığım denemelerden sonuç bu çıkıyor. Bulabilirsem direnci çıkaracağım bulamazsam göstergeye birde ben direnç ekleyeceğim :)


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Heh simdi oldu :) bu verilere gore evet gostergede birsey var. Orjinal haliyle birsey olma luksu yok cunku. Sizin isiniz biraz ozel olmus artik siz veya gostergeyle ilgilenecek elektronikciye sabir diliyorum.. Ancak sonradan yapilan mudahaleyi bozarsaniz da bu sefer gostergenin baska bir yeri bozulacaktir diye dusunuyorum.


Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Aynen Doğukan kardeşim ben de ondan korkuyorum. Zaten fazla incelemem diye düşünüyorum. Hiç çalışmayan halini bu hale getirdim. Şimdi de son rötuşları yapınca tamam olacak :)


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı blauzahn

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 117
    • Profili Görüntüle
Dün göstergeye potansiyometreyi takayım dedim. Taktım aracı toparlayınca gösterge çalışmadı. Çok üstüne düşmedim bugün tekrar söktüm farkettim ki devre kartındaki müşür bilgisi gelen bacakta sıkıntı var. Neyse lehimini yeniledim bu sefer de aracı ilk aldığımdaki gibi gösterge 20 derece eksik göstermeye başladı. Müşür 90 derecedeki omajı gönderdiğinde gösterge 70 derece gösteriyor. Haliyle araya başka direnç takmak gerekecek. Hesaplamaları yapıp direncide takınca olur başka sıkıntı çıkmaz ise :)

Doğukan kardeşim briskoda sitesinde de açtım bir konu. İngilizcemiz yeterli değil ama anlatabildiğim kadarıyla anlatıyorum. Bazen google translate kullanıyorum ama o da saçmalıyor. Neyse orada da karbüratörlü feliciası olan biri sarı müşürü kullanıyorum dedi.