Uzun zamandır aklımda böyle bir yazı yazmak vardır en sonunda vakit bulabildim ve sizlere lpg hakkında bilinen bilinmeyen gerçekleri kendi bilgimin yettiğince açıklamaya çalışacağım:ok:
İlk başta aracımın teknik bilgilerini vereyim sonra yanılgı olmasın
LPG:105-110 Octane
Benzin:95 Octane
Skoda Octavia 1.8T 2001 Model
Hacim:1781 cm3
Tork: 210/1750 Nm
Güç: 5700 rpm 150hp
Yakıt Verileri(Katalog)
Şehir İçi:11 ltŞehir Dışı:6 lt
Gerçek Veriler
Şehir İçi 10-10,5ltŞehir Dışı 7,5-8 lt
İlk olarak Serüven yanılmıyorsam 2006 yılında başlıyor.Yakıt fiyatları o zamanlar benzin 3,2-3,3 tl civarıydı ve babam günde minimum 40 km yaptığından artık benzin fiyatları yüksek gelmeye başlamıştı ve bi alternatif arayışına girmişti.Uzun araştırmalar sonucu lpg takmaya karar verdik.O zamanlarda lpg nin lt fiyatı 1,40 tl idi.
Lpg kiti tercihimiz o zaman BRC idi ama takacak bayi daha uygun fiyatlı ve kaliteli olduğunu idda edip bize atiker önerdi.Tabi biz il şartta kabul etmedik araç turbolu idi ve standart kitlerle beslemek biraz zor oluyordu o zamanlar.Daha sonra biz arkadaşa herhangi bir sorun olduğunda para vermeyeceğimizi ve sistemin başka bir sistemle değiştimesinin sözünü aldık.Yaklaşık 1200 tl gibi bir ücret ödemiştik o zamanlar.
Sistem montajı yapıldı ve test sürüşü başladı aradan 1 hafta geçti ve sehir halinde iken birden kontak gitti ve araba stop etti direksiyon kitlendi ve hızımız yaklaşık 60 km/h civarındaydı.El frenine asılarak duvara ramak kala durduk sözde sistem bu tarz durumlarda benzine atıyordu? Atamadı
Daha sonra tekrar lpg servisene gittik ve durumumuzu izah ettik.Sorun regülatörde çıktı meğersem içerisindeki diyafram patlamış
Daha sonra V8 araçlara kullanılan büyük regülatör takıldı ama ne fayda 1 hafta sonra benzer bi olay yaşayarak o regülatörede elveda dedik
Olay buradan sonra koptu tabi iş yeri sahibi söz vermişti bir kere.. Başladılar lpg kitini sökmeye ve sistemi değiştirmeye.
Ta ta tam yeni sistem kuruldu Milano E-gas ortaklığı yani parçalar İtalyan yazılım Alman olması lazım.Bu kiti yaklaşık 6 sene kullandık ve çok fazla sorun yaşamadık enjektörleri matrix denen arkasında lpg dinlendirme nozulu olmadan direkt motora veren bir enjektör ve çok hassaslar
Kullanım olarak memnunduk performans olarakta %10 gibi kaybımız olmuştu.Tabi bu sistemin düşmanı katkılı otogaz oldu ve sürekli tıkanıp duruyordu nozzle uçları ve 3 ayda bir lpg ciye gidip enjektör temizletiyorduk.Tabi benim ustalık dönemleri bu zamanlarda başladı.Yüzlerde yazı teknik döküman yerli yabancı forum ve fuarlara gidip durdum kafaya takmıştım bir kere
Bu sistemde yanılmıyorsa 2011 yılında ömrümü doldurmaya başladı.O da trajik bi olay ile oldu.Temde 180 km/h ile giderken yine kontak gitti!! Az daha parçalarımızı topliyacaklardı ama babam ne olursa olsun deyip o hızda aracı vurdurarak çalıştırdı.Korkmayın birşey olmadı ama
En son üzerindeki sistem şuan Landirenzo ve en çok memnun olduğum sistem nerdeyse uyum sorunu yok gibi birşey.Standar enjektörlerin nozzle uçları 2.2 mm idi ben biraz daha büyük olmasını isteyip 2.4 mm lik nozullar kullandık performansta biraz fark etti.Regülatör olarak 250 hp ye dayanıklı turbo regülatör kullandık ve o zamandan beri sorun çıkarmadı.Sistem bize 1400 tl ye geldi.
Tabi bu son dönemde LPG bujileri kullandım.İlk zamanlarda deli gidiyor falan diyordum ama meğersen değilmiş orijinal bujilerim eskidiğinden sanırım fark yarattı biraz ama o paraya değmez açıkcası.Orijinal bujiyi biraz daha kısa sürede değiştirin aynı şey
Şimdi Gelelim matematik kısmına
2006 yılında benzini 3.20 tl lpg 1.40tl
10lt x 3.20tl/100=
32 kr
Lpg olarakta 12 lt tüketiyordu
12 x 1,40tl/100=
17 kr
32-17=15kr km de kar
Lpg takıldığında
130 bin km deydik
Şuan
290 bin km deyiz.
Yaklaşık 4 depoda birde 20 tl benzin tüketiyor.Bu da 1300 km de 20 tl benzin dersek.
İçler dışlar,çarp,böl,amuda kaldır taktiği ile
160.000 km x 15kr= 24.000 tl
160.000km / 1300 km x 20 tl =2460 tl de benzin dersek...LPG Bakım masrafı Toplamda 300 tl
Lpg kit fiyatları 1400+1200=2600 tl
18.640 tl ne karArtıları.(Az olduğu içi artılarından başlayalım
)
1-Yakıt Ekonomisi
2-Düşük Co Salınımı
Eksileri1-1000-17000 devir arası cansız kalması şehir içinde araba doluyken rampalarda vs sorun oluyor arabayı yeriden kaldırmak için çoğu zaman benzine alıyorum.
2-Keyifsiz Üst deviler. 4000 devir sonrası çıkan o iğrenç enjektör sesi ve benzine göre daha az istekli olması
3-Daha düşük km de bakım aralığı 10 bin km.(Kişisel Tercih)
4-1 depo ile yaptığın yolun az olması ve uzun yolda sürekli mola vermek zorunda olmak. (38 lt gaz ş.içi 330-370 km arası gidiyor Şehirler arası kullanıma göre 450-470 km lere çıktığı oluyor
5-Kapalı otopark sorunu bazen yaşayabiliyorum özellikle stepneyi bagajda taşırsam avm gibi yerlerde oto parka amıyorlar.Bundan dolayı taşımıyorum ve bu zamana kadar yüzlerde kez avm ye girdim 2-3 güvenlik görevlisi fark etti.(Marifet diye söylemiyorum güvenlik tedbirleri yetersiz ve çoğu avm de açık otopark bulunmuyor)
6-Lpg nin getirdiği ekstra ağırlık
7- 10-15 bin km de bir lpg nin bakım masrafı( Yaklaşık 30 tl)
8-Düşük devirde rampalarda kalırsanız avans vurma sorunu oluyor lpg yüksek oktanlı olduğundan dolayı
Genel DeğerlendirmeGenel olarak ele alırsak lpg benim için zorunluluk.Yılda 20-25 bin km arası yol yapyorum ve hacimli araba kullanmayı seviyorum sıfırada maalesef ki güç yetmiyor ama elimde olsa benzinde kullanırım lpg de kullanmak açıkcası bana hiç keyif vermiyor.Güç olarakta %10-15 gibi bir kayıp var bunu net hissediyorsunuz eğer aracınızla bir bütün içindeyseniz yoksa çoğu kişi bunu önemsemeyecektir.
Not:Arabanın motoru Forged teknolojisi ile üretildiğinden yani ısıya torka ve yüksek güce dayanıklı olarak üretildiğinden mekanik olarak bu zamana kadar bir sorun yaşamadım.Diğer araçlarda ne olur onu bilemem