škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Yol bilgisayarı fonksiyonları

Ziyaretçi · 58 · 99645

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı dgn

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7891
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: fenomen;72065
siz hangi yetkili sevise sormuştunuz?


skoda Ata.Ama ilk iş z.ünaldıda açtıracam.


Çevrimdışı archaeologist

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 413
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;39571
sinyalde değil silecekte olması lazım hocam.
'' gelgelelim ''RESET'' tuşu ile geçtiğimiz ikinci hafızaya, aman basılı tutmayın, basıp hemen çekin, basılı tutarsanız verileri cidden ''RESET''ler

buradaki veriler hiç kaybolmaz, aradan günler geçse bile, bakıma aracı VAS cihazına bağlayınca tazelerler. örneğin kat edilen mesafeye 6557 km yazıyor, ort. yakıta ise 4.3 lt mi diyor, bendeki gibi, son 6557 kmde 4.3 lt ortalama yapmışım, son 6557 km'nin....''
benim araç 2011 elegance. bu 2. hafızaya bizde nasıl giriliyor acaba.
octavia 1.6 TDI elagance 2011


Çevrimdışı ALi

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 397
    • Profili Görüntüle
Yol bilgisayarı sürücünün örnek süre, yakıt tüketimi, kat edilen mesafe  vb. parametrelerin gözetim etmesine olanak sağlar. Gözetim birimi ile  gösterge biriminden oluşan yol bilgisayarı gösterge panosunun (konsolun)  üzerinde yer alır.

Kumanda düğmeleri ön konsolda veya sağ  kumanda kolu üzerindedir. Sistemin özünü bir mikrobilgisayar teşkil  etmektedir. Bu bilgisayar giriş ve çıkış birim aracılığı ile bütün  sistemi denetlemek üzere programlanmıştır.

Algılayıcılardan  gelen elektrik sinyalleri veya sürücünün kullanmış olduğu kumanda  düğmeleri sinyallerini alır. Gelen bu bilgiler yardımıyla  mikro-bilgisayar, verileri hesaplayarak o anki durumu veya sürücünün  isteğini sayısal ekran üzerinde görüntüler.


Yol bilgisayarını oluşturan devreler:

• Dijital ekran ve mikrobilgisayar
• Araç hız sensörü,
• Yakıt seviye sensörü,
• ECU (elektronik kontrol ünitesi),
• Buzlanma uyarıcı sensör.


Çeşitli araçlarda farklı versiyonları bulunan yol bilgisayarı genel olarak şu bilgileri içerir.

• Anlık yakıt tüketimi
• Ortalama yakıt tüketimi
• Menzil
• Saat
• Tarih
• Kronometre
• Dış sıcaklık
• Yolculuk sayacı
• Ortalama araç hızı
• Yolculuk süresi
• Motor yağı sıcaklığı

Her bir yolculuk için ayrı ayrı, ortalama yakıt tüketimi ve araç hızı yol bilgisayarının kontrol ünitesi hafızasına kaydedilir.

Hız denetim sistemi;
Hız  sensörü, kilometre teli ile kilometre dişlisi arasına  yerleştirilmiştir. Bu sensör, kilometre telinin hareketinden  faydalanarak “Hall” ilkesine göre dönüş hızını elektrik akımına çevirir.
Hız  sensörünün çalışması için 12 Voltluk bir akım gerekir. Sistemde bulunan  üçüncü bir kablo ise yol bilgisayarına sinyal taşır. Hız sensörü, yol  bilgisayarına karesel voltaj nabızları şeklinde araç hızı ile bilgileri  yollar. Bunların frekansı, kilometre teli hızı ile doğru orantılıdır  (yaklaşık her 1metre başına beş nabız).
Yol bilgisayarı, hız sensöründen aldığı sinyallerle şu beş unsuru hesaplar:
• Anlık yakıt tüketimi,
• Ortalama yakıt tüketimi,
• Menzil (kalan yakıtla varılabilecek mesafe),
• Katedilen yol,
• Ortalama araç hızı.



Yakıt seviye sensörü;
Yakıt  göstergesine, yardımcı uyarı sistemi eksik yakıt uyarı lambasına ve yol  bilgisayarına akım göndermek üzere iki direnç elemanı vardır.
Bir  şamandıraya bağlı olan ve hareket edebilen sürgü mekanizması, yakıt  seviyesini bir ayarlı dirence iletir. Ayarlı direncin ölçtüğü “direnç"  değeri, önceden kontrol ünitesi hafızasına kaydedilmiş ve her belli bir W  (ohm) değerine karşılık gelen, litre cinsinden yakıt miktarını ifade  eder.
Yol bilgisayarı, menzili hesaplamak için de sensörden gelen bu direnç değerini kullanır.


Elektronik kontrol ünitesi;
Gösterge  tablosunun altında bulunan dijital beyin yol bilgisayarına bağlıdır.Bu  bağlantı sayesinde yol bilgisayarı, motorun çalışma durumu hakkında  bilgi alır. Ayrıca, yol bilgisayarı sabit programlanmış motora, özel  verilere ve ECU’nin yakıt püskürtme nabızlarına göre yakıt tüketimini  hesaplar. Bunlara ilaveten, ortalama yakıt tüketimini, anlık yakıt  tüketimini ve menzili hesaplamak için hız sensörü ve yakıt seviye  sensöründen gelen verilere ihtiyaç vardır.

Buzlanma uyarıcı sensör;
Buzlanma  uyarıcı sensörü aracın motor tarafında bulunur. Bu sensör iki bağlantı  ucuna sahiptir ve yol bilgisayarı ile irtibatlıdır. Bazı modellerde ise  bu uçlar, (bilgi gönderen uçlar) gösterge tablosunda bulunan elektronik  birime; uyarı modülüne bağlıdır.


İşlev göstergesi; Yol  bilgisayarı ve hırsızlık önleme alarm sistemi olan araçlarda, hırsızlık  önleme göstergesi de yol bilgisayarı göstergesinin içindedir.Üzerinde  sıcaklık, tarih,saat, menzil, ortalama yakıt tüketimi, anlık yakıt  tüketimi, kronometre, dış sıcaklık, yolculuk sayacı, ortalama araç  hızı..gibi verileri sürücüye bildirir.

Yol BilgisayarlarıAkıllı  yol bilgisayarlarında 12 fonksiyon bulunmaktadır ve bunların bazılarına  sürücüden veya yolcudan manuel giriş yapılabilmektedir. Arzu edilen  seyahat zamanını ve seyahat uzaklığını ayarladıktan sonra bilgisayar,  ortalama hızı ayarlayabilmektedir. Ayrıca belirli yol aralıklarında  yakıt tüketimini hesaplayabilmededir.
Yol bilgisayarları, yakıtı  korumayı ve daha eğlenceli seyahat etmeyi sağlayabilmektedir. Şekilde  bir yol bilgisayar sisteminin blok diyagramı bulunmaktadır


Yol  bilgisayarının çalışmasıYol bilgisayarı 4 sensörden giriş sinyallerini  alır. Bu sensörler araç hızını, yakıt akışı oranını, yakıt seviyesini ve  dışarıdaki hava sıcaklığını almaktadırlar. Bu giriş sinyalleri yol  bilgisayar saatiyle birleşerek, fonksiyonların numaralan genel biçimde  hesaplanır ve dijital formda görülür.

Fonksiyon - zaman
Mikroişlemci  teknolojisiyle birleşen quartz kristalinin doğruluğu, kontak ister  açıkolsun ister olmasın ekranın kolayca okunmasını sağlamaktadır. Saat.  12 veya 24 saat sistemine sahip olmalı ve batarya veya güç kesildikten  sonra kolay bir şekilde reset edilebilmelidir. Zaman üretici firma  tarafından belirlenmiş uygun tuşlara basılarak baştan girilmiştir.
Kronometre,  uygun butonlara basılarak başlatılabilir, durdurulabilir ve  sıfırlanabilir. Bu geçen zaman fonksiyonu, ne kadar yolculuk yapıldığını  bulmada ve hız ölçümü için kullanılır.

Fonksiyon - anlık yakıt tüketimi
Bu  fonksiyon seçildiği zaman, bilgisayar zaman başına akan yakıtı  algılayan yakıt akış sensörlerinden pals frekanslarını okumaya başlar.  Bu nicelik bilgisayar tarafından kilometre başına veya mil başına ne  kadar yakıt tüketildiğini hesaplamakta ve anlık tüketim ekranında  görüntülenmesini sağlar. Yakıt enjeksiyon sistemindeki zaman palsi, bu  enjekte edilmiş yakıt miktarıyla orantılı olarak hesaplama için temel  teşkil eder. Sadece bir tane enjektör zaman palsi ölçülebilir. Bu,  kullanılan yakıtın toplam miktarını bulmak için silindir sayısıyla  çarpılır. Bilgisayar saat başına litredeki yakıt akma oranıyla, saat  başına mildeki(km 'deki) araç hızını kıyaslayarak yakıt tüketimini  hesaplamaktadır. Kıyaslama ise şu şekildedir: Tüketim (mpg) = Hız(mph) /  Yakıt akma oranı (gph)
Anlık yakıt tüketim her saniye olmak üzere  sık, sık güncelleştirilir ve çalışma şartlarındaki değişmelere göre  sonuç ekranda hızlı bir şekilde değişerek gözükür. İşlem şart çeşitleri  hızlandırma pozisyonlarına bağlıdır. Bunlar; aynı hızla uzunca bir süre  gitme, tırmanma veya tepelerden aşağıya inmek, veya hızlanma. Verilen  her hangi bir anda kullanılan kesin yakıt miktarının bilgisi  gösterildikten sonra, yol bilgisayarı ekonomik yakıt için kullanışlı  kazançlara adapte olmuş sürüş tekniklerine yardım etmektedir

Fonksiyon - ortalama yakıt tüketimi
Ortalama  yakıt tüketimini seçtiğimiz zaman', yol bilgisayarı, yolun  başlangıcından bu yana kullanılmış olan toplam yakıtı seyahat boyunca  gidilen yola böler.
Ortalama yakıt tüketimi= Gidilen Yol / Toplam Yakıt
Değerlerin  ikisi de bilgisayarın normal fonksiyonlarının parçalan gibi kaydedilir.  Değerlerden gidilen yol hız ölçer devresinden, kullanılan yakıt ise  yakıt akış oranından elde edilir. Hesaplama başlar ve her hangi bir anda  tekrar başlar, eğer kontak kapalı işe bile etki etmez. Ekran mil/galon  veya kilometre/litre cinsinden gösterir

Fonksiyon - ortalama hız
Bu  değer, seyahat zamanının ortalaması alınmış hız palsleri kullanılarak  hesaplanır. Yol bilgisayarı yolculuk boyunca her hangi bir zamanda  mil/saat (mph) cinsinden aracın ortalama hızını gösterir. Bu fonksiyon  yolculuğun özel kısımları veya bütün yolculuk için yardımcı seyahat  zaman bilgilerini sağlayarak her zaman başlatılabilir. Kontağın kapalı  olduğu seyahatlerdeki aralar bunlara katılmazlar
Fonksiyon - gidilebilecek mesafe
Bu  program depo içinde kalan yakıt ile arabanın ne kadar gideceğini  gösterir. Hesaplama, ortalama yakıt tüketimi ve depodaki yakıtın  içerikleri kullanılarak hesaplanmaktadır. Ekran gidilebilecek mesafeyi  kilometre veya mil olarak göstermektedir

Fonksiyon - gidilen uzaklık
Gidilen uzaklık, en son resetten bu yana araç hızının ölçülmesinden elde edilen hız palslerinin toplamıyla elde edilir.

Fonksiyon - dışarıdaki hava sıcaklığı
Dışarıdaki  hava sıcaklığı NTC termistör kullanarak ölçülür. Sıcaklık 40°C 'den  170°C’ye kadar 0,5°C 'lik adımlarla ekranda gösterilir. Dışarıdaki hava  sıcaklığı arabalara yerleştirilen klimalar ilginç bilgi kaynaklandır. Bu  fonksiyon yol güvenliği için gerçek bir katkı yapabilmektedir. Çünkü  sıfırın altındaki sıcaklıkta yol yüzeyindeki buzlanma ve dışarıdaki hava  sıcaklığını doğru okuma, buzlanma şartlarında Önceden uyarı  verebilmektedir.
not:baska bi forumda gezinirken gördüm umarim faydali olur.
ALINTIDIR.


Çevrimdışı fenomen

  • OCTAVİA 1.6 FSİ 115 PS
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 10534
    • Profili Görüntüle
Arkadaşlar şu linke baktığımda uzaktan kumanda ile cam açma kapama işini hallettiğini yazıyor,bu bir vag cihazı dedikleri şeymidir,yoksa bazı kodların güncellenmesi anlamına mı geliyor?
Bu kabloyu bulsak mesela a5 elegansta ne tür şeyler yüklenebilir,birde neyin neyi kodladığını nerden bileceğiz,hangi işaret hangi fonksiyone işlevselleştiriyor?
http://www.vwturk.com/forum/showthread.php?74935-Bora-Kumanda-ile-Camları-Açıp-Kapatma
2005 OCTAVİA A5 ELEGANS 1.6 FSİ


Çevrimdışı faruk123

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 1
    • Profili Görüntüle
mrb, arabanın deposunu temizlettim daha önceden 150tl lik yakıt aldığımda yol bilgisayarı 700km gibi bir rakam gösteriyordu ama şimdiyse depoyu fullememe rağmen 600 gösteriyor nedeni ne olabilr sizce?


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: faruk123;357724
mrb, arabanın deposunu temizlettim daha önceden 150tl lik yakıt aldığımda yol bilgisayarı 700km gibi bir rakam gösteriyordu ama şimdiyse depoyu fullememe rağmen 600 gösteriyor nedeni ne olabilr sizce?
Yakıt bitip de yolda kaldığınızda depoda hâlâ bir miktar yakıt vardır. Depo temizlenince tamamen boşaltılır. Siz aynı miktar yakıt aldığınızda o atıl durumdaki kısmı da dolduruyorsunuz ve bence YB orasını göz ardı ederek hesaplamayı yapıyor.


Çevrimdışı mszgn

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 52
    • Profili Görüntüle
benim araba yol bilgisayarında derece göstermesi gereken yerde çizgi var dereceyi göstermiyor sebebi nedir acaba?


Çevrimdışı chook

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1106
    • Profili Görüntüle
Arkadaşlar konfor sinyalleri 3 ten 5 e çıkartmıştım
kendi kendine 3 e düşmüştü. fabrika ayarlarına geri dön yaptım düzeldi
dün yine giderken farkettim tekar 5 ten 3 e düşmüş neden olabilir
fikri olan arkadaş var mı acaba
yada bilmeden bir işlem yapıyorumda 3 e mi düşüyor.


Çevrimiçi lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30123
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Alıntı yapılan: chook;448196
Arkadaşlar konfor sinyalleri 3 ten 5 e çıkartmıştım
kendi kendine 3 e düşmüştü. fabrika ayarlarına geri dön yaptım düzeldi
dün yine giderken farkettim tekar 5 ten 3 e düşmüş neden olabilir
fikri olan arkadaş var mı acaba
yada bilmeden bir işlem yapıyorumda 3 e mi düşüyor.

Garip durum
 
Reset falan atıyor sanırım kendi kendine  :)


Çevrimdışı abdullah_ulusoy

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 221
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mustisahin;50040
arkadaslar bikac gün önce acil istanbula gitmem gerekiyordu, yakıt uyarısıda bikaç gündür yanıyordu, içindeki yakıtla 60 km yazıyordu yol bilgisayarı, girdim otobana yakıtı gebzenin ilerisindeki mehmetçik şehitlerimiz yararına olan opetten alayım bari dedim, orasınıda 60 km hatırlıyordum, heralde biraz daha uzakmış:hanz:
 
Yol bilgisayarımda 10 km kadar kullanmıştım bi kez, yalnız bu sefer yol bilgisayarında o km yi gördüm, hala benzinciyi göremiyorum, ekonomik moddayım ama stres yaptım, teybi filan kapatıp motorun tekleme sesini bekliyorum, işim acil, benzinciye yürümekten korkum yokta hava yapacak dizel diye korkuyorum,
 
neyseki şanslı günümdeydim, yol bilgisayarı '0' km yazdıktan sonra 8 km daha gitti araç, aldım yakıtımı, ömrümden ömür gitti ama, hesabımızı iyi yapmak lazımmış:kiki:
 
Asagıdaki resimdeki resimden sonra 8 km gittim.



ben yol bilgisayari 0 dedikten sonra 65 km yaptim


Çevrimdışı dgn

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7891
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: abdullah_ulusoy;461626
ben yol bilgisayari 0 dedikten sonra 65 km yaptim


Maşallah hocam..Ben korkuyorum ışık yandığı an alıyorum direk..


Çevrimdışı Engin E

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 8341
    • Profili Görüntüle
Lamba yandıktan sonra  menzil -0- diyene kadar gidiyorum, kışın böyle, yazın ise benzin pompa motoru ısınmasın diye lamba yandığı an alıyorum benzini...
Dünyalılardan tiskiniyorum.(G.O.R.A.)


Çevrimdışı muslum

  • strabag
  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 5
    • Profili Görüntüle
selam arkadaşlar ben park asistanının nasıl kullanıldığını çözemedim