Bu konuda bir çok efsane var.
Edindiğim bilgi ve tecrübeme göre;
Ara ara 1. vites haricinde her viteste gaza son devire kadar çökün.
Son devire gelince vites yükseltin.
yüksek devirde kullanmayın..
@Akif Hoca,
"Motoru açmak" yeni alınan araçlarda veya rektifiye (yenilenmiş) motorların şehirlerarası yollarda yüksek hızlarda bir kaç yüz kilometre kullanılarak, motorun bundan sonraki performansını yükseltmek için yapılan işleme halk arasında verilen addır.
Peki bu uygulama ne kadar doğru? Aslında bu tür uygulamalar,
motoru açmak değil uzun vade de "motoru kapatmak" tır.
Yani:
Motorun ekonomik ömrünü kısaltmaktır.Peki işin aslı nedir?
İşin aslını motorlu taşıt üreticilerine bırakmak gerekir.
Üreticiler, ürettikleri araçların "kullanıcı el kitapları" nda (yani, Owner’s Manual ya da Operator’s Manual) bu konuya açıklık getirmektedirler.
"
Rodaj (Running in – Alıştırma)"veya "
yeni aracın kullanımında dikkat edilmesi gereken noktalar" başlığı altında bazı konulara dikkat çekerler.
Rodaj denilen konu ,üreticiden üreticiye de bazı farklılıklar gösterecek ya da gösterebilecektir.
Konuya özel durumlar dışında genele bakarsak,
Benzinli ve dizel motorlu araçların üretim amacı ve özellikleri farklı olması nedeniyle rodajları da farklıdır. Diğer bir değişle üretim farklılıkları göz önüne alınarak bir sürüş tarzı ve rodaj yöntemi izlenmelidir.
Bu dönemde motor ne kadar korunursa, ileride kullanıcısına hem daha fazla verim sunar hem de daha az masraf çıkarır.
Motoru ve diğer parçaları zorlamadan yapılan rodaj, aracın kullanım ömrüne, güvenilirliğine ve ekonomikliğine önemli katkı sağlar.
Rodaj süresince genel ve ortak yapılması gerekenlere gelince;
1 - Motoru yüksek devirde çalıştırarak zorlamaktan,
2 - Ani ve çabuk kalkıştan, (Asfaltı inletmekten-ağlatmaktan !)
3 - Vites küçülterek ani hızlanmadan,
4 - Ani frenlerden,
5 - Uzun süreli yüksek devirde kullanmaktan kaçınılmalıdır.
Genel olarak benzinli motorlarda 1000 km, dizel motorlarda 1500 km’den sonra vitesler ve hızlanmalar, motorun müsaade edilen en son devre kadar yavaş yavaş zorlamadan çıkarılmalıdır.
Motor verimi benzinli motorlarda yaklaşık 3000 km, dizel motorlarda 5000 km’den sonra en yüksek düzeye gelir.
Ayrıca motorun yağ tüketim durumu ise yeni motorlarda veya yenilenmiş motorlarda, piston,segman ve silindir duvarları alışma sürecinde daha fazla yağ tüketir. Yeni motorlar veya komple yenilenmiş motorlar ancak 5000 km’ den sonra normal yağ tüketimi seviyesine ulaşır.
Akla yeni nesil araçların yeni nesil motorlarında rodaj var mıdır? sorusu geliyor. Elbette vardır, Ancak, üreticiler yeni nesil motorlar için genellikle rodaj kelimesini kullanmaktan kaçınmaktadırlar. Bu kelime yerine kullanıcı el kitaplarına "
yeni araçların kullanılması" gibi başlıklar altında, aslında bu başlıklar bal gibi bir tür yarı gizli rodaj içerikli açıklamalardır.
Ancak, yeni nesil araçların motorların rodaj süresinin daha kısa olduğunu da belirtelim.
Özetlersem,
“Yeni araçlarda motorun alıştırılması süresince; araç tam gazda kullanılmamalıdır. Motor düşük devirlerde asla zorlanmamalıdır. Bütün viteslerden gerektiği şekilde yararlanılmalıdır. Gaz pedalına, bütün vites ve sürüş hızlarında mevcut pedal hareket mesafesinin en çok 3/4′ünü kullanacak şekilde basılmasına özen gösterilmelidir. Araç, azami hızının 3/4' ünden daha hızlı sürülmemeli ve gereksiz şekilde sert frenlemelere maruz bırakılmamalıdır”.Ben, benim Fabia'yı aldığımda ilk sorduğum konu rodaj süresiydi. Aldığım cevapta
"Fabia motorları rodajı yapılmış olarak gelmektedir. Motor açmaya gerek yoktur" denilmişti. Gerçektende araç çok kolay devirleniyor gibiydi, Şimdi ise özellikle sibop yakma olayından sonra açıkçası çok tereddütteyim bu konuda.
Bir diğer konu özellikle motoru yenilenen araçlarda bu yenilenmenin motorun tabii ömrünü tamamlaması sonucunda mı yapıldığı (300.000 km yapan MPI motorları gördüm, daha tık yok) yoksa yapılan işlemin kısmi bir yenilememi olduğunun bilinmesinde yarar vardır. İlk sahibi susuz bırakır yağsız bırakır yada yağ devridaimi bozulur ısrarla gider yatak sardırır vs. vs. Bu durumda vatandaş krank sarmışsa çıkma mı kullandı,aynı şekilde eksantrik mili ne alemde? çoğu kez usta "daha idare eder abi" der geçer, gerçekten idare edermi? yada sevine sevine motor yenilenmiş derken 3-4.000 km sonra sorun mu yaratır,pistonlar/sekman mı atılıp geçildi, gömlek durumu bilinmez. Yatak sarmış krank ne alemde? taşlanıp ek yatakla mı yapıldı komple mi değişti. Ve bir yığın soru, daha şanzıman, rot, kronik sıkıntı z rotlar, laleler, kronik direksiyon kutusu durumu, aks ve bilyalar, vb. buralara girmedik, daha sadece motordayız.