škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 983 · 231410

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 870
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;650012
.


Slm dost. Nasilsin?
Aku ne vaziyette? Olcumleri yaptin mi daha sonradan? Yani full sarj ve bayram yolu falan tum sarjlardan sonra olcmustun. Daha sonrasinda yatarken belirli araliklarla da olcumler aldin mi hic? Bosta beklerken gunluk veya haftalik kayip nekadar? Aku voltu kacti ve kac gun sonra kaca dustu vs vs vs?


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;650163
Slm dost. Nasilsin?
Aku ne vaziyette? Olcumleri yaptin mi daha sonradan? Yani full sarj ve bayram yolu falan tum sarjlardan sonra olcmustun. Daha sonrasinda yatarken belirli araliklarla da olcumler aldin mi hic? Bosta beklerken gunluk veya haftalik kayip nekadar? Aku voltu kacti ve kac gun sonra kaca dustu vs vs vs?
Merhaba Koray;
Bayram sonrası her hafta sonu dışarı çıktım, kısa kısa şehir içi sürüşlerim oldu.
12.5V altına neredeyse hiç düşmedi. Öyle ayrıntılı ölçüm de yapmadım (senin yaptığın ölçümler gibi) ama sorun yok.
Bu hafta sonu 250-300km yolum var, sonraki hafta sonu da 250-300km kadar yol planladım. Sonrasında tekrar izlemeye alacağım.
Asıl sorun kış aylarında olacaktır.
Arabayı ilk aldığımda kış aylarında 2 ay marş basmadığım olmuştu. Asıl testimiz kış aylarında başlayacak ve devam edecek. Yaz sezonunda araba daha çok çalışıyor ve sıcak hava da aküye iyi geliyor.
Bakalım...
Sizin aküde durum ne alemde?


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 870
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;650164
Sizin aküde durum ne alemde?


Benim akuyu gecen 2 hafta once bir olctum 12.4 ve 12,38 gordum. 1hafta icinde (gecen cumartesi) soktum akuyu cektim fatih ormanina, ver allah ver, ver allah ver, yen mi - yemen mi? :D :D (fatih ormani = evin balkonu)
O diyor doldum, ben cekiyorum fisi bir daha takiyorum.
O diyor yine doldum, ben cekiyorum fisi bir kez daha takiyorum. Aciyorum repair modunu 15V da 1,5A ile 0,3A
Arasinda sinus dalgasi seklinde akim veriyor.
Boyle sarj ettim. 3-4 saatte doldu, 1-2 saatte repairde biraktim. Gece yatarken kapadim dinlenmeye biraktim.
Sabah olctum 12,78 volt olctu avometre. Araci biraz kullandim pazar gece yatti. Bu arada artik arabayi almiyorum metroya giderken yuruyorum.
Pazartesi olctum 12.7 volt idi, sali da kismen 12.7, carsamba 12.6, bu sabah 12.5 gordum, sonra 12.56 57 ye kadar yukseldi. Canim sıkıldı, bukadar kisa zamanda bukadar dusum olmamali. Ya ben biseyleri yanlis yapiyorum, ya avometre dengesiz, ya kacak var, veya olcum yaparken bir sikinti var.
Bakalim cozcem bu isi... Insallah.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;650165
Benim akuyu gecen 2 hafta once bir olctum 12.4 ve 12,38 gordum. 1hafta icinde (gecen cumartesi) soktum akuyu cektim fatih ormanina, ver allah ver, ver allah ver, yen mi - yemen mi? :D :D (fatih ormani = evin balkonu)
O diyor doldum, ben cekiyorum fisi bir daha takiyorum.
O diyor yine doldum, ben cekiyorum fisi bir kez daha takiyorum. Aciyorum repair modunu 15V da 1,5A ile 0,3A
Arasinda sinus dalgasi seklinde akim veriyor.
Boyle sarj ettim. 3-4 saatte doldu, 1-2 saatte repairde biraktim. Gece yatarken kapadim dinlenmeye biraktim.
Sabah olctum 12,78 volt olctu avometre. Araci biraz kullandim pazar gece yatti. Bu arada artik arabayi almiyorum metroya giderken yuruyorum.
Pazartesi olctum 12.7 volt idi, sali da kismen 12.7, carsamba 12.6, bu sabah 12.5 gordum, sonra 12.56 57 ye kadar yukseldi. Canim sıkıldı, bukadar kisa zamanda bukadar dusum olmamali. Ya ben biseyleri yanlis yapiyorum, ya avometre dengesiz, ya kacak var, veya olcum yaparken bir sikinti var.
Bakalim cozcem bu isi... Insallah.

Kaçak olsa nasıl tespit edeceğiz ki.
Sanırım 12.5 v ve aşağıya daha yavaş deşarj oluyor.
Ben kış dönemine kadar çok fazla kafaya takmayacağım.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 870
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;650166
Kaçak olsa nasıl tespit edeceğiz ki.
Sanırım 12.5 v ve aşağıya daha yavaş deşarj oluyor.
Ben kış dönemine kadar çok fazla kafaya takmayacağım.


Aracin kaputunu acip akunun + kutup basini sokuyoruz. Avoyu amper kisminin en sonuna aliyoruz genelde 10A, avoyu akuye bagliyieuz devre avo uzerinden gecmeli. Sonra araci kitleyip bekliyoruz az bir sure, aracin uyku miduna gecmesi bekleniyor sonra avodan surekli kac amper cekildigine bakiyoruz. Gerisi amper saat hesabi. 20, 30, hatta bazi araclarda 50 mA normalmis.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;650169
Aracin kaputunu acip akunun + kutup basini sokuyoruz. Avoyu amper kisminin en sonuna aliyoruz genelde 10A, avoyu akuye bagliyieuz devre avo uzerinden gecmeli. Sonra araci kitleyip bekliyoruz az bir sure, aracin uyku miduna gecmesi bekleniyor sonra avodan surekli kac amper cekildigine bakiyoruz. Gerisi amper saat hesabi. 20, 30, hatta bazi araclarda 50 mA normalmis.
Hocam çok da zor değilmiş. :wax2:

Peki sizin araçtaki değer nedir? Ölçüm yapma durumunuz oldu mu hiç?
Evet, sonuçta bekleme konumunda bir çok algılayıcı (sensör) vs devrede ve dinleme yapıyor.
Asıl sonraki adımda işler daha zor olacaktır muhtemelen. Diyelim ki anlık çekilen akım değeri 100mA ve üstü olunca daha çok uğraştıracaktır. O zaman da sigorta sök tak mı yapılacak?
Ancak şunu fark ettim, akü zayıfladıkça, bazı foksiyonlar, aracın beyni tarafından devre dışı bırakalabiliyor, beyin insiyatif alıyor. :)

Benim araçta anahtarsiz giriş var. Akü zayıf olunca, ön yolcu tarafındaki kapı kolu sensörü iptal oluyor, aracı sürücü tarafından veya anahtar-kumanda ile açmak gerekiyor yolcu tarafını kullanmak için.


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2412
    • Profili Görüntüle
Tavsiyem, akü ile araç arasına en yüksek kademede olan multimetere/ampermetreyi bağlamadan önce arabanın kilitlenip bir kaç dakika beklenerek uyku moduna geçmesi beklenmelidir. Daha sonra kutup başı takılı haldeyken ölçü aletinin bir ucu bağlantı yerinin alt kısmından kutup başına bir kablo ile dikkatlice tutturulup, diğer ucu kutup kablosuna sabitlenmeli. Ondan sonra kutup başı dikkatlice sökülmelidir. Çünkü kutup başını söküp ölçü aletini araya takarsanız arabadaki bir sürü akım çeken aksamın anlık aşırı yüklenmeden dolayı cihaz bir anda çöp olabilir. En iyi olasılıkla sigortası atacağından başarılı olamayacaksınız. Ayrıca bir önemli dikkat isteyen konu da bu işi eksi kutup başı ile yapmanız, çünkü artı kutubu kurcalarken herhangi bir şekilde arabanı metal aksamına temas ile bir kısa devre olması büyük tehlike arz eder!!! Bahsettiğim şekilde sağlıklı ölçüm yapılabilir. Benim yeni akü sorunlarımda buna henüz cesaret edememiş olsam da, akü servisinin "oem cihazlar çok akım çekiyor" sözü üzerine radyo-teyp sigortası arasına ölçü aleti bağlayıp ölçtüğümde hiç de öyle bir durum olmadığını gördüm. Ölçümde kapalı cihaz uyku modu öncesi 300 mA civarında akım çekerken, bir kaç dakika sonunda 5-6 mA ya kadar düşmüş olduğunu gördüm. Toplamda fazladan bir tadilat ve cihaz yoksa, çekilen akım 30, 40 ya da 50 mA yı geçmemesi gerekiyor.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Benim Akü'nün durumu hâlâ 12,4 V stabil bir şekilde devam ediyor ama takviye akü ile birlikte. Geçen Pazar'dan 15 dk lık kullanımdan sonra 5 günde  12,5 V tan 12,4 V düşmüş. Ama tek akü olsaydı kesin daha fazla düşerdi ve bu şekilde akü daha stabil oldu ilk marşta bile 11 -10 V ancak düşüyor daha önce 8-9 V kadar düşüyordu belki yaz olduğu için de olabilir. Genel olarak akü yeni bile olsa 12,5 V normal bir değer olduğunu düşünüyorum önemli olan marş sırasında V 12 veya 11 altına düşmemesi.



Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2412
    • Profili Görüntüle
Sıcak ortam bekletme için uygun olmasa da verim için daha uygun. Sonuçta kimyasal reaksiyon için sıcak ortam daha verimli oluyor.

Tüm deneyim ve verilere göre 15-20 sene öncesinin 15 seneye ulaşabilen akülerini günümüz teknolojisi ve rekabet koşullarında bulmak zor görünüyor.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=12462]rsimsek[/MENTION]

Artık hiç bir şey eskisi kadar sağlam ve dayanıklı değil her şeyin kullanım ömrü biçilmiş tüketim odaklı olmuş o yüzden eskiden bu kadar dayanıyordu beklentileri tarih oldu.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 870
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;650189
önemli olan marş sırasında V 12 veya 11 altına düşmemesi.


Alıntı yapılan: rsimsek;650193

Tüm deneyim ve verilere göre 15-20 sene öncesinin 15 seneye ulaşabilen akülerini günümüz teknolojisi ve rekabet koşullarında bulmak zor görünüyor.


Alıntı yapılan: mşah;650196


Artık hiç bir şey eskisi kadar sağlam ve dayanıklı değil her şeyin kullanım ömrü biçilmiş tüketim odaklı olmuş o yüzden eskiden bu kadar dayanıyordu beklentileri tarih oldu.


Bence de 12,5V guzel bir voltaj ama 12,4 e yakin biraz daha dusmeden aku yeni ve az kullaniliyorsa yukari itelemek lazim voltaji.

Akuler ayni teknoloji 20 srne oncekiyle prensipte, aslinda malzemeler daha da kaliteli ama tamir edilmesine olanak vermeyecek sekilde olusturuluyor kasa. Eskiden icleri acilip kontrol edilebiliniyordu. Simdi de aciliyor kuru tip denilenler bile ama sonra onu eski halinde emniyetli kapatmak sikintili. Eskiden ac kapa vapiliyordu, simdi plastik kaynakli. Acarken dikkatli, kapatirken de iyi yapistirmak gerek. Emdirilmis akuler nasil onun tamiri mumkunmu hic bilmiyirum. Birazda tehlikeli birsey. Lullanici tamir etmek istemiyor. Satici da kazancin pesinde.yenisiyle daha cok kazaniyor, eskiyi tamir etmek icinde ya ayni bedel yada daha fazlasini istiyor. Ayni yetkili servisin hicbiseyi tamir etmeyip yenisini takmasi gibi.

Benim aku gecen 12,45 lere kadar dustuydu gecen gun. Haftasonu sabah git aksam gel 50 50 100km yapmisimdir. Sabahina olctum 12,68 gordum. Toparlamis. Bu hafta hanim bebelerle koye gidiyor. Amperide, sarjida olcumleride yapicam. Bakalim ne sonuc cikicak :)


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Geçtiğimiz cumartesi 300 km kadar geçtim ve aracı park ettim. Üç gün aradan sonra, bugün sabah voltaja baktım, 12.4 gösterdi. Tavan lambasını kapatınca 12.5 oldu.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 870
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;650286
Geçtiğimiz cumartesi 300 km kadar geçtim ve aracı park ettim. Üç gün aradan sonra, bugün sabah voltaja baktım, 12.4 gösterdi. Tavan lambasını kapatınca 12.5 oldu.

Levent bence 300 km gibi bir mesafede yeni aku 12.6 ustu olmali 12.7 falan yaklasmali ve bu voltaj 3 gunde 12,4'e 12,5'e dusmemeli. Ya da bizim yaptigimiz bu arastirmalar cok mu teorik acaba, ya da sarj dinamosuyla alakali bir sey olabilirmi, veya baska birsey?! ....

(Yazdiklarim sesli dusunce)


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2412
    • Profili Görüntüle
12.40 volta yakın akü için 300 km ya da 3-4 saatlik şarj yeterli gelmez. 8-10 saatlik bir sürüş ya da şarj gerekecektir.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;650291
Levent bence 300 km gibi bir mesafede yeni aku 12.6 ustu olmali 12.7 falan yaklasmali ve bu voltaj 3 gunde 12,4'e 12,5'e dusmemeli. Ya da bizim yaptigimiz bu arastirmalar cok mu teorik acaba, ya da sarj dinamosuyla alakali bir sey olabilirmi, veya baska birsey?! ....
(Yazdiklarim sesli dusunce)

Zamanla tekrar tekrar testlerle ve ölçümler ile bakacağız duruma. Yarın 300 km daha yapacağım ve bir daha test ederim bu defa gün gün ölçüm yaparım.
Sonrasında bir de şarj aletiyle dolum yapacağım bakalım nasıl bi netice aliriz.
Yeni aküler, eski aküler kadar başarılıysa, bu akü da dayanmasi lazım. Üstelik Agm tipi aküler dayanikliligi ile meşhurlar.