škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Yeni Fiat BRAVO hakkında.

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;64168
Aslında olay şu şekilde, Chipleyebilirsiniz :lol:
 
Zira o motordan VW 105-130 bg çıkartıyor. Gerçi 90 lığın turbo ufaktır, alt devirler dolu üst devirleri cansız derler biraz.
 
Aklında bulunsun Ömer Abi, turbonu dağıtınca 1.9 TDI'ın büyük turbosundan tak, bir iki Chiplenınce fazla abartmadan 120-130 bg olacak şekilde, sorunsuz hizmet eder fazlada yakmaz yine. Zira sende hacim var, bizde o yok, makinemde hacim olsa direk çip çup turbo-intercooler büyütme işine giderdim ama küçük hacim ve çok çevirgen bi makine olunca zırt pırt turbo patlatır kara duman atar vs...
 
 

 
90'lığın turbosu sadece "küçük" değil, (tabii gerçekten küçükse) aynı zamanda sabit geometrili. 105, 110 ve 130'luğun turboları ise VGT. Yalnız 100'lüğün turbosundan emin değilim; o sabit geometrili olabilir. (forumda çek cumhuriyetinden katılan 100'lük 1.9 TDI Octavia kullanıcısı vardı; bahsetse keşke:))
 
 
 
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;64721
Vites küçültünce devir yükselecek, devir yükselince turbo zaten devreye girmeyecek mi?

 
Turbo için çok düşük devirlerde çok yüksek basınç üretmeye çalışması zararlı diye bir yazı okumuştum. Kanat ayrodinamiği ile bağdaşlaştırılıyordu bu olay. Hatta konu da çok düşük motor devirlerinde zengin besleme ile turbonun daha erken devreye sokulması ile ilgili idi. (turbo çok erken devirlerde basınç üretirse, yani motor düşük devirdeyken paller çok hızlı dönerse bunun zararlı olduğunu iddia ediyor)
 
Belki bununla ilgili olabilir.:)
 
 
Ama gene de hiçbir şeyin ilk çalıştırmada gazlamadan azıcık beklemek kadar önemli olmadığını düşünüyorum.
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: SEAHAWK;64745
...turbo çok erken devirlerde basınç üretirse, yani motor düşük devirdeyken paller çok hızlı dönerse bunun zararlı olduğunu iddia ediyor...
Turbo, örneğin 1200 d/d' de, tam kapasite dönüp basınç üretirse, kanımca bu özellikle şehiriçi kullanımına hiç uygun olmayacaktır, hele ki dur kalk trafikte on dakikada paller egsozdan çıkar.
Ha turbo 2500 d/d' de tam kapasitede devrede oluyorsa; 5. vites 2000 d/d' de giderken, 4. vitese atıp gazlayınca zaten devreye girmiş olacaktır. Bu vites küçültmeyle turboyu devreye sokmamak gibi bir durum olası değil bildiğim kadarıyla.


Çevrimdışı mayham85

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2736
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;64994
Turbo, örneğin 1200 d/d' de, tam kapasite dönüp basınç üretirse, kanımca bu özellikle şehiriçi kullanımına hiç uygun olmayacaktır, hele ki dur kalk trafikte on dakikada paller egsozdan çıkar.
Ha turbo 2500 d/d' de tam kapasitede devrede oluyorsa; 5. vites 2000 d/d' de giderken, 4. vitese atıp gazlayınca zaten devreye girmiş olacaktır. Bu vites küçültmeyle turboyu devreye sokmamak gibi bir durum olası değil bildiğim kadarıyla.

tsi 1500 devirde 200 nm vermeye başlıyor. yaklaşık 1700 1750 devirde halk tabiri ile turbo açıldı yorumu yapılacak güç elde ediliyor. pallerin falan parçalandğıda yok zira %90 kullanım tarzım 1800 1900 devir sabit hız. :)


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
Turbo alt devirlerde doluluk sağlıyor olabilir, güç veriyor ve yine o alt devirlerde kendini hissettiriyor ve sürüşe el veriyor olabilir ama benim geleceğim yer turbonun "xxxx" devirde tam kapasite çalışma durumu.

Benim bildiğim turbo tam kapasite ne 1800 dev/dak'da yada ne 2500 dev/dak'da çalışır, benim zannediyorum ki motor ne kadar dönerse o kadar çalışır, yani motorun max. devri takılı olduğu turbonunda max. kapasitesi olabilecektir.

Ha, doluluk canlılık sağlamaz o ayrı mesele, ama en çok basıncı en çok devirde yapar.


Bencileyin tabi :)


Çevrimdışı mayham85

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2736
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;65077
Turbo alt devirlerde doluluk sağlıyor olabilir, güç veriyor ve yine o alt devirlerde kendini hissettiriyor ve sürüşe el veriyor olabilir ama benim geleceğim yer turbonun "xxxx" devirde tam kapasite çalışma durumu.
 
Benim bildiğim turbo tam kapasite ne 1800 dev/dak'da yada ne 2500 dev/dak'da çalışır, benim zannediyorum ki motor ne kadar dönerse o kadar çalışır, yani motorun max. devri takılı olduğu turbonunda max. kapasitesi olabilecektir.
 
Ha, doluluk canlılık sağlamaz o ayrı mesele, ama en çok basıncı en çok devirde yapar.
 
 
Bencileyin tabi :)
hakan malesef tsi daki turbo için düşündüğn doğru değil. 5500 den sonra tsi da turbo can çekişmeye başlıyor.
 
bir nokta var hep atlanılıyor. mesela 1,6 insigniada turblu deli gibide güç veriyor ama alet 2500-3000 e kadar resmen ölü. o gücü almak için kullanılan büyük ebatlı turbosu olsun yazılımı olsun yüksek devirli kullanıma ayarlı.
 
ama 1,4 tsida adamlar kalkmışlar küççücük bir turbo takmış yazılımı ona göre koymuş 1500 - 4000 devir arası güç verecek şekilde tasarlamış. 5500 e kadar tork eğrisi çok güzel gider tsi larda 5500 sonrasıda insignianın 2000 devri gibi ölüdür.
 
evet doğrudur turbo devrinde kullanılır.
 ama bu devir her motorda aynı değil. bunun en iyi örneği tsi. 5500+ devirlerde turboya sadece zarar verirsin. ama 2000 devir oldukça güzelde çekiş alırsın.
 
yani her turbolu araçta aynı turbo olmadığı gibi aynı tork bandıda yok aynı devir aralığıda yok.
« Son Düzenleme: 21 Ocak 2010, 19:09:25 Gönderen: mayham85 »


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
no no no no :lol:


Zaten benim demek istediğim turbodan alınan verim, doluluk değil. Turbonun max kapasite çalışma durumu. Yazdığımı özetleyim, ben derim ki;

6000 devirde iken araban, turbosu 2000 devre göre daha çok sıkışık, daha çok tur atar.

Bu yanlışsa OK.


Çevrimdışı mayham85

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2736
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;65082
no no no no :lol:
 
 
Zaten benim demek istediğim turbodan alınan verim, doluluk değil. Turbonun max kapasite çalışma durumu. Yazdığımı özetleyim, ben derim ki;
 
6000 devirde iken araban, turbosu 2000 devre göre daha çok sıkışık, daha çok tur atar.
 
Bu yanlışsa OK.
doğru hakancım.
benim arabanın kitapçğında bir cümle var. tsi için demişki turb pallerinin maksimum devri 200000 dir diye. mesela atıyroum insignia daki turboya bakalım yada atıyroum leon cupradakine bu değer çok çok daha yüksektir :)
 
yani küçük boylu düşük devirli turbo kullandıkları için onu sorunsuz şekilde düşk devirde çalıştırması daha kolay. büyük boyutlu turboların o duruma gelmesi içn motor hacminin 1,6 1,4 gibi bir değerlerde olmaması gerekir. yani motordan çıkan (egzoz gazı basıncı diyelim) gaz basıncı o palleri o devirde döndürmeye yetiyordur. ama üst devirlerde fazla geliyordur demek. :)
 
hatta sırf bu yüzden adamlar kalktılar birde kompresör koydular çift besleme 1,4 170 liklere. alt devir zaafı olmaması için :)
« Son Düzenleme: 21 Ocak 2010, 19:13:59 Gönderen: mayham85 »


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mayham85;65083
doğru hakancım.
benim arabanın kitapçğında bir cümle var. tsi için demişki turb pallerinin maksimum devri 200000 dir diye. mesela atıyroum insignia daki turboya bakalım yada atıyroum leon cupradakine bu değer çok çok daha yüksektir :)

Bu kısımdan çok emin değilim. Söz konusu "üst devire uygun turbo" sistemi sadece üst devirlerde kayda değer bir dönüş hızına sahip olacak şekilde de ayarlanabilir. Bunun için sadece pal açılarının ayarlanması yeterli olacaktır sanırım.
 
Hakan ile yaptığımız değerlendirmelerde "rüzgar gülü" örneği vermiştik. Bu gülün yapraklarının açısı ile oynayarak küçük bir esintiyle dönmesini sağlamak mümkün. Aynı zamanda tam tersi olarak, ancak yüksek bir üfleme gücüyle döner hale getirmek de mümkün.
 
Sebebini hala bulamadım ama; turbonun belli bir noktadan sonra fazla basınç sağlaması (ya da çok daha fazla devir ile döndüğü halde sağlayamaması) üst devirlerde kayba neden oluyor. Kaç makineciye sordum (cevabı 3 aslında:D) daha cevabını bilen çıkmadı.
 
 
 
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;64994
Turbo, örneğin 1200 d/d' de, tam kapasite dönüp basınç üretirse, kanımca bu özellikle şehiriçi kullanımına hiç uygun olmayacaktır, hele ki dur kalk trafikte on dakikada paller egsozdan çıkar.
Ha turbo 2500 d/d' de tam kapasitede devrede oluyorsa; 5. vites 2000 d/d' de giderken, 4. vitese atıp gazlayınca zaten devreye girmiş olacaktır. Bu vites küçültmeyle turboyu devreye sokmamak gibi bir durum olası değil bildiğim kadarıyla.

 
Yalnız, turbonun "en çok devir yaptığı" motor devrinin kaç olduğundan nasıl emin olabiliriz bilmiyorum. Mantıken "en çok egsoz gazının salındığı" an geliyor aklıma. Mesela bir turbo dizelin o anı 750-2000 devir arasında gaza yüklendiğinde olabilir. Dikkat ettiyseniz pek çok dizel düşük devirlerde gaza yüklenildiğinde hafif (kimilerinde gayet de bolca) bir duman atıyor. Bu olayı o alt devirlerde turbodan tam verim alabilmek için motorun zengin karışım hazırlaması diye biliyorum. Yani fazlaca egsoz oluşturarak turboyu bir an önce etkin kılmak. Hatta yanılmıyorsam yazılım modifiyesi yapılırken de alt devirlerin güçlendirilmesi için bu prensip kullanılıyordu. Mehmet GAZIHAN aracın turbosunun etkinlik gösterdiği devrin 400-500 devir kadar aşağı çekildiğinden bahsediyordu. (1500'de yardıran bir 1.4 TDI:hanz:)
« Son Düzenleme: 21 Ocak 2010, 23:05:18 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


Çevrimdışı mayham85

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2736
    • Profili Görüntüle
benim orada anlatmaya çalıştığım nokta.
 
turbonun palleri aynı boyda değil.
 
 yani tsi daki bir turboyla 1,6 turbo insignadaki yada cupradaki aynı ölçülerde pallere sahip değil çok daha büyk hacme sahip. eğer paller dolayısı ile aynı boyda olsaydı dediğin doğru olurdu.
 
büyük turbonun pallerini doldurmak içinde küçük hacimli motorun daha fazla devirde daha fazla gaz çıkışına ihtiyacı var. basit bir denklem yani olay.
 
anlatmak istediğim olay için şöyle düşün.
 
turbo egzozdan gelen gazın basıncı ile dönerek aynı basıncı dışardan gelen havayı içeri basmak için kullanıyor.
 
eğerki ben sürtünme ve ısısal kayıpları görmezden gelerek denklem düşünürsem yapmam gereken iki taraftaki basıncı eşit olarak kabul edip her taraftaki basıncı sağlamak için ne kadar hacimde gaz gerekeceğini bulmak olur. buda şu demek. egzozdan motorun o devrinde gelen gazın hacmi küçük boyutlu turbonun pallerini yeterli hızda döndürmeye yetecek kadar basınç üretebilecek iken turbo büyütülür ise pallerin hacmide artacağı için o hacmi doldurmak için daha fazla gaz miktarına ihtiyaç duyarım.
 
ha turbo boyunu değiştirmeden daha yüksek basınç almak içinde pallerin açısı değiştirilir ama açı değişince gereken egzoz gazı basıncıda değişeceği için motorun tork devride dolayısı ile halk tabiri ile turbo açılması olayı daha yüksek devirde olur ki bu bahsettiğimden çok farklı bir olay. zira cupradaki turbo ile fr daki bile farklı iken cupradaki tsi dakine göre battal boy kalır :)
« Son Düzenleme: 22 Ocak 2010, 00:02:24 Gönderen: mayham85 »


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mayham85;65213
benim orada anlatmaya çalıştığım nokta.
 
turbonun palleri aynı boyda değil.
 
yani tsi daki bir turboyla 1,6 turbo insignadaki yada cupradaki aynı ölçülerde pallere sahip değil çok daha büyk hacme sahip. eğer paller dolayısı ile aynı boyda olsaydı dediğin doğru olurdu.
 
büyük turbonun pallerini doldurmak içinde küçük hacimli motorun daha fazla devirde daha fazla gaz çıkışına ihtiyacı var. basit bir denklem yani olay.
 
anlatmak istediğim olay için şöyle düşün.
 
turbo egzozdan gelen gazın basıncı ile dönerek aynı basıncı dışardan gelen havayı içeri basmak için kullanıyor.
 
eğerki ben sürtünme ve ısısal kayıpları görmezden gelerek denklem düşünürsem yapmam gereken iki taraftaki basıncı eşit olarak kabul edip her taraftaki basıncı sağlamak için ne kadar hacimde gaz gerekeceğini bulmak olur. buda şu demek. egzozdan motorun o devrinde gelen gazın hacmi küçük boyutlu turbonun pallerini yeterli hızda döndürmeye yetecek kadar basınç üretebilecek iken turbo büyütülür ise pallerin hacmide artacağı için o hacmi doldurmak için daha fazla gaz miktarına ihtiyaç duyarım.
 
ha turbo boyunu değiştirmeden daha yüksek basınç almak içinde pallerin açısı değiştirilir ama açı değişince gereken egzoz gazı basıncıda değişeceği için motorun tork devride dolayısı ile halk tabiri ile turbo açılması olayı daha yüksek devirde olur ki bu bahsettiğimden çok farklı bir olay. zira cupradaki turbo ile fr daki bile farklı iken cupradaki tsi dakine göre battal boy kalır :)

 
Ha işte; benim demek istediğim nokta bu koyu kısım idi.:) Yani turboyu büyütmeden üst devirlerde daha etkili hale getirmeyi kastetmiştim.:ok:
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


Çevrimdışı ero__

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1824
    • Profili Görüntüle
İstanbulda bir arkadaşımızda 19 CDTi GTC Astra vardı. Turboyu 1100 devire kadar düşürmüşlerdi. Yani neredeyse her an devrede :)


Çevrimdışı mayham85

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2736
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: SEAHAWK;65216
Ha işte; benim demek istediğim nokta bu koyu kısım idi.:) Yani turboyu büyütmeden üst devirlerde daha etkili hale getirmeyi kastetmiştim.:ok:

 bende denklemde güç almak için turboyu büyütmekden bahsettim :)
 
sonuçta motor modifiyesi konusunda değilde stock motorlar konsunda bakınca olaya motorlar bu şekilde tasarlanıyor.


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: mayham85;65075
tsi 1500 devirde 200 nm vermeye başlıyor. yaklaşık 1700 1750 devirde halk tabiri ile turbo açıldı yorumu yapılacak güç elde ediliyor. pallerin falan parçalandğıda yok zira %90 kullanım tarzım 1800 1900 devir sabit hız. :)
Yalnız tartışmamızın başlangıcı ani hızlanmalardı. Sabit hızlarda tamam.:ok:
Alıntı yapılan: hakanerdogan;65077
Turbo alt devirlerde doluluk sağlıyor olabilir, güç veriyor ve yine o alt devirlerde kendini hissettiriyor ve sürüşe el veriyor olabilir ama benim geleceğim yer turbonun "xxxx" devirde tam kapasite çalışma durumu.
 
Benim bildiğim turbo tam kapasite ne 1800 dev/dak'da yada ne 2500 dev/dak'da çalışır, benim zannediyorum ki motor ne kadar dönerse o kadar çalışır, yani motorun max. devri takılı olduğu turbonunda max. kapasitesi olabilecektir.
 
Ha, doluluk canlılık sağlamaz o ayrı mesele, ama en çok basıncı en çok devirde yapar.
 
 
Bencileyin tabi :)
Hakan tam kapasiteden kastımız kendini hissettirmeye başladığı devir idi.:wnk:
Alıntı yapılan: ero__;65220
İstanbulda bir arkadaşımızda 19 CDTi GTC Astra vardı. Turboyu 1100 devire kadar düşürmüşlerdi. Yani neredeyse her an devrede :)
Bak gene soktu araya Opel' i.:kiki:


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: ero__;65220
İstanbulda bir arkadaşımızda 19 CDTi GTC Astra vardı. Turboyu 1100 devire kadar düşürmüşlerdi. Yani neredeyse her an devrede :)

 
:hanz::hanz::hanz::hanz:
 
 
Peki 1000 küsür devirde gaza yüklenince arkadaki araçların en azından ışıkları görünebiliyor mu dikiz aynasından ?:hanz::hanz:
 
 
Şaka bir yana, olağanüstü bir olay. Ayrıntılı bilgi varsa almak isterim.
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


Çevrimdışı mayham85

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2736
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;65269
Yalnız tartışmamızın başlangıcı ani hızlanmalardı. Sabit hızlarda tamam.:ok:
 
Hakan tam kapasiteden kastımız kendini hissettirmeye başladığı devir idi.:wnk:
 
Bak gene soktu araya Opel' i.:kiki:
ani hızlanmalarda hangi devirde olduğ önemli değilmi :)
mesela ben yüksek devir kullanımını hiç sevmem ama ona rağmen düşük devirde aynı şekilde güç isterim. bunu orjinal şekilde sağlamanın tek yoluda anlattığım gibi küçük çaplı turbo ve uygun yazılım. sonradan yapoılan modifiyelerden bahsetmiyorum bu arada.