škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Ford GT40

Ziyaretçi · 1 · 5728

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ugur A.

  • Ziyaretçi
1964 Ford GT40
 

Otomobil üreticilerinin ürünlerini pazarlamak amacıyla yarışlara katılmak için tonlarca para harcadıkları bir çağda, yani 50’lerin sonu ve 60’ların başında, Amerikalı otomobil üreticilerinin resmi olarak bu tür aktivitelere katılmamaları gerçekten ilginç bir durumdu. Aslında firmalar yarışlara katılmayı istiyordu. Ancak üst üste yaşanan büyük kazalar ve özellikle de 1955 Le Mans’da Mercedes’in karıştığı, tam 82 seyircinin hayatını kaybettiği kaza nedeniyle, Amerikan Otomobil Birliği/AAA, onlara kısıtlamalar getirmek isteyen hükümetle anlaşmayı şart koşmak adına, üreticilerin motorsporlarına resmen katılmalarını yasaklamıştı.

Ford, 1957’de anlaşmayı imzalama konusunda en gönülsüz olan firmaydı. Dolayısıyla beş sene sonra, Henry Ford II’nin birliğe bir yazı gönderip “bu kuralın bir manası ya da etkisi olmadığını” belirtmesiyle birlikte, firma anlaşmadan çekildi. Ford, motorsporlarına geri döndüğü için memnundu. Slogan olarak “Komple Performans” seçildi ve NASCAR’dan kalkış yarışlarına kadar bütün motorsporları dallarında büyük bir aktivite başlatıldı. Ancak müşterilerin beynine “sağlam bir üretici” olarak girmeye kararlı olan Henry Ford II, dayanıklılık yarışlarına, özellikle de Le Mans’a katılmayı istiyordu.
Bu alanda hiçbir tecrübesi bulunmayan Ford’un, dışarıdan yardım alması gerekliydi. Mayıs 1963’te Ferrari ile bir işbirliğine gidilmesi gündemdeydi; ancak Enzo Ferrari 18 milyon dolar değerindeki anlaşmadan son anda çekilince proje suya düştü. İhtiyar Adam, firmasının kontrolünün kendi elinden gitmesine razı olamamıştı.

Ford’da, kendisine FAV/Ford Gelişmiş Araçlar adı altında bir yeni firma kurarak, Ferrari’ye yenebilecek bir otomobil üretme hedefiyle yola koyuldu. Aston Martin’de teknik müdürlük yapmış olan John Wyer, FAV’ın başına geçti. Ford’da çalışan ve ortadan motorlu otomobil tecrübesi bulunan ender mühendislerden biris olan ve 1962’deki Mustang 1 konseptini geliştiren Roy Lunn’da kadroya katıldı. Bu arada projeyi başlatmak için, Lola Cars’ın sahibi ve şef tasarımcısı olan Eric Broadley’de sadece 12 aylık bir kontratla işe dahil edildi. Lola’nın en son ürettiği ortadan motorlu coupe yarış otomobili Mk6’da bir Ford V8 motoru mevcuttu. Otomobil ümit vaat ediyordu ve Broadley, kendisiyle birlikte iki tane Mk6’yı da FAV’a getirdi.

Ford’un yeni dayanıklılık yarışı otomobili üretme çalışmaları resmen, Ağustos 1963’de FAV’ın İngiltere’deki merkezinde başladı. Şasi sertleştirildi; 4.2 litrelik Ford Fairlane motoru geliştirilerek, Lotus 29’da kullanılan 350 beygirlik “Indianapolis” versiyonu elde edildi. Test seanslarının çoğunda, Bruce McLaren direksiyon başındaydı. Süspansiyon ayarlandı (önde çift salıncak, arkada çapraz bağlantılar), rüzgar tünelinde yüzde 37.5 ölçekli modelin kullanılmasıyla beraber cam-elyaf gövdenin aerodinamik olarak geliştirilmesi sağlandı. Testlerde, o zaman için rekor sayılabilecek 200 km/s’lik bir rüzgâr hızı kullanılıyordu…

İlk GT40 prototipi 1 Nisan 1964’te, İngiltere’de gazetecilere tanıtıldı. Sonra otomobil, aynı gece New York Fuarı’na gitmek üzere uçağa yüklendi. Sadece birkaç hafta sonra Jo Schlesser, aynı otomobili Le Mans testlerinde kullandı ve rüzgâr tüneli sonuçlarını deneme şansını yakaladı. Ancak otomobil ünlü Mulsanne düzlüğünde 240 km/s ile giderken, arka taraf bir anda yerden kesildi ve çok büyük bir kaza yaşandı. Schlesser, hayatta kalmayı başardıysa da, otomobil hurdaya dönmüştü.

Sonraki GT40’lara bir arka kanat eklemesi yapılınca problem çözüldü. Ancak dayanıklılık sorunları çözülemediği için 1964’te yarış başarısı gelmedi. İşler, bir sonraki sene daha iyi başladı. Yarış programının başına Carroll Shelby getirildi. Shelby, American Cobra’larına güç sağlayan 380 beygirlik 4.7 litre Ford V8 motorunu test etti ve geliştirdi. Böylece GT40, Şubat 1965’teki Daytona 2000 km yarışında, ilk zaferini elde etti.

Ancak 485 beygirlik 7 litre V8 motorlu otomobilin Le Mans zaferi için, Henry Ford II’nin bir yıl daha beklemesi gerekti. Tabii otomobillerin yarışı ilk üç sırada bitirmesiyle bütün emeklerin karşılığı alınmış oldu.

 
Alıntı http://www.evodergi.com/evo/0806/ikon.asp linkinden, fotoğraflar çeşitli internet sitelerinden.