Son cümlede tehdit var, mecbur yazacağız birşeyler
Aslında bu soruya cevap vermek için kitap yazmak lazım, ama mümknü olduğunca kısa kesmeye çalışacağım...
Ben, meslek lisesi motor bölümü okudum, sonra da makina müh... Lisedeyken okulda atölyemiz vardı, servis gibi çalışırdık, ayrıca o dönemlerde bir ara tamirci çıraklığı yaptım topkapı'da... Üni.bitirdikten sonra bir ara yetkili serviste yöneticilik te yaptım. Uzun süre otomotiv sektörünün içinde yer aldım. Servislerle ilgili başka tür çalışmalalrım da oldu ama onların detayını burada yazmayayım. Kalite-Çevre-İş güvenliği dentçisiyim aynı zamanda. Bu vesile ile çeşitli markaların yetkili servislerinde bol bol denetim yaptım. Çok uzun süredir de araç sahibiyim...
Şimdi hayat hikayemi niye yazdım? Şunun için: konunun her yerinde yer aldım bugüne kadar...
Şimdi diyeceksiniz ki, madem hem yetkili servisleri, hem de özel servis/tamirhaneleri bu kadar iyi biliyorsun, söyle bakalım sen arabanı nereye götürüyorsun???
Cevap : Hiçbirine ! Özel makina ekipman gerekmiyorsa (lift veya özel cihazlar gibi) tüm tamir/bakımlarını kendim yapıyorum. Motor,mekanik, elektrik, kaporta, boya, şu bu...
Tabii konuyla ilgili 7 yıl okul ve yıllarca sektör deneyimim olduğu için, birçok işi kendim yapabiliyorum, bilmediklerimi de araştırıp öğreniyorum...
Peki, neden bu noktaya geldim?
Aracımı (Corolla) 2003'te sıfır aldım. Hem işlerin yoğunluğundan hem de yetkili servis iyidir mantığıyla yaklaşık 80000km.'ye kadar aracımı yetkili servise götürdüm. Servise güvendiğim için hiçbirşeyi de takip etmedim.
Ta ki 80000 bakımına kadar. Bakımı yapılan arabamı o gün servisten aldım, çıktım eve doğru gidiyorum, araçta bir tuhaflık, gaza basıyorsun gitmiyor, stop ediyor falan filan... Döndüm servise tekrar gittim, durumu anlattım, baktılar ettiler, kem küm dediler, kızdım. Arbayı alıp oradan çıktım ve sanayideki bir ustamın (kendisi yetkili servisten ayrılıp kendi dükkanını açmış birisi) dükkanına gittim. Birlikte bayağı bir dağıttık arabayı, inceledik... Sonuçta şunları gördüm:
-Kullanılan yağ, benim istediğim yağ değildi,
-Bazı filtreler değişmemişti, mesela polen filtresi simsiyahtı.
-Bujilerin değişmesi gerekiyordu (faturada değiştiği yazıyordu) Söktüm baktım, kapkara...
.... neyse fazla uzatmayayım, yani araca "uzaktan" baktıklarını gördüm. gidip bütün parçalarını tekrar aldım, kendim tekrar bakımını yaptım, araba kendine geldi... Servistekiler "daha dün bakımdan çıktı, ne yapacaksın bu parçaları?" diye sordular hatta, cevap vermedim...
O gün bu gündür, aracımın motorcusu da, elektrikçisi de benim, mutluyum, huzuruyum
Arabam da yaklaşık 101000km. oldu, tıkır tıkır...
Şimdi gelelim, servislerin durumuna... Yazacaklarım tamamen benim yalşaık 28 yıldır sektörde yaşadığım, gördüğüm, gözlemlediğim olaylardan çıkardığım sonuçlardır ve şahsi görüşlerimdir.
Eskiden, yetkili servislerde, sektörün iyileri/ustaları çalışırdı. Arabanın sesini dinleyince derdini söylerlerdi size. Fakat şirketlerin daha çok büyüme ve daha çok para kazamna hırsı nedeniyle, bu ustalar düşük maaşlarla çalışmak durumunda kaldılar. Yavaş yavaş bunlar ayrılıp kendi işyerlerini açtılar. Böylece günümüzde yetkili servis çalışanlarının profili değişmeye başladı. Artık serviste, genç tecrübesiz teknisyenler çalışıyor, çok cüzi ücretlerle. Bu genç arkadaşlara bazı temel eğitimleri veriyorlar ama öğretilen şeylerin özeti, herhangi bir parçayı en kısa sürede nasıl değiştireceği... Dolayısıyla yetkili serviler günümüzde hızlı çalışmak ve daha fazla araç alabilmek için (yani daha çok kazanabilmek için) tecrübe, kafa yorma, deneme gerektirecek işlere sıcak bakmıyorlar. Yani yetkili servisler artık tamir değil, sadece parça değişimi yapan merkezler haline geldi.
Özetlemek gerekirse, aracınızın rutin bakımı ve parça değişimi yapılmasını istiyorsanız, yetkili servisler işinizi görür. Ama tecrübe gerektiren bir probleminiz varsa, yetkili servisler size çözüm üretemezler, komple parçayı değiştirmek, hem kolaydır, hem çözüm garantidir (çoğu zaman) hem de daha iyi para kazandırır... öyle ya, arabanızın problemini anlamak ve çözmek için 3-5 gün harcarlarsa, nereden para kazanacaklar???
Tecrübe gerektiren bir probleminiz varsa, yetkili servisler pek işinizi görmeyecektir. Bu durumda, arabanızın ruhunu bilen bir "usta" bulmanız gerekmektedir.
Sonuç olarak, aracınız için "en iyi usta" sizsiniz! Bu işlere biraz meraklıysanız ve biraz da beceriniz varsa, birçok işi kendiniz görebilirsiniz. Bilmediğinizi öğrenmek için ise internet gibi sınırsız bir kaynak var günümüzde.
Yok, ben anlamam uğraşamam diyorsanız, o zaman vay halinize... Eğer anlamıyorsanız, nereye giderseniz gidin, tabiri caizse öttürürler... Dünya bu hale geldi maalesef...
Yetkili mi özel mi, o önemli değil ama, "yetkili" den ziyade "yetkin" bir servis/usta edinmeye
çalışın...