škodaturkey.com
TEKNİK => Teknik Bilgi Paylaşımı => Konuyu başlatan: Ugur A. - 13 Mayıs 2009, 11:54:26
-
Tork Nedir?
Soru:
Araçların kullanım kitapçıklarında da sıklıkla yer alan tork nedir? Ne işe yarar? Bu güç hesaplanırken nasıl bir yol izlenir?
Cevap:
Bir motorun hacmi ve üretim özellikleri paralelinde ısı enerjisi iş enerjisine dönüşür ve sonuçta da bu dönüşümün de dünya standartlarında bir ölçüm ve sunum tekniği vardır. Isı enerjisini iş enerjisine çeviren içten yanmalı motorlar öncelikle kW cinsinden iş enerjisi üretmelerinin dışında da, tork diye adlandırılan bir bükme gücü de üretirler.
Aracın torku veya aracın gücü yerine motor torku ve motor gücü olarak adlandırılan bu üretim grafiklerinden tork, motorun maksimum bükme ve sıkma gücünün başlangıcını veya maksimum üretilebildiği motor devirleri olarak nitelenirler.
Farklı ölçüm standartları kullanan ülkelerden Amerika, Avrupa ve Japonya'da farklı uzantılarla ve birimlerle de adlandırılırlar ancak Avrupa geneli artık tüm dünya ölçümlerinde ana birim olarak kullanılmaya başlandı; şu son yıllarda tork gücünün ana birimi Nm olarak anılır.
Tork özelliği aslında motorların en önemli ve vurgulanması gerekli özelliğidir ve kW/s cinsinden üretilen maksimum devirlerdeki iş enerjisi hesaplamaları da aslında tork ölçümlerinden yola çıkılarak yapılır.
Bir motorun maksimum torkunu minimum motor devirlerinden itibaren oluşturması ise bu motoru üreten teknolojinin başansı olarak kabul edilir, çünkü minimum motor devirlerinde üretilebilen bir maksimum tork zor elde edilebilen ve motorların da minimum yakıt tüketim tablolarının yaratılabildiği bir ortamdır.
Motorun HP gücünün yüksek olması ise sadece, motorun maksimum devrinde üretebildiği bir birim değerdir ki normal araç kullanım düzeninde belki de bu maksimum devir sayısında üretilen maksimum gücü hiç kullanmamanız da olasıdır. Ancak maksimum tork, devamlı beraber yaşadığınız aracın akselerasyon veya büyük viteslerde belli devirlerde hızlanması, devir arttırmasını sağlayan ana öğedir.
Aşırı besleme sistemlerinin de en belirgin özellikleri, maksimum tork değerlerinin oldukça yüksek düzeylerde üretilebilmesidir.
Tork değerleri dizel motorlarda benzinlilerden daha yüksektir.
Alıntı : http://www.hurriyetoto.com/oto/otoyasam/haberdetay.php?cid=8533
-
bi çin atasözü vardı " beygir araba sattırır , tork yarış kazandırır" yanlışım varsa düzeltin:D
-
Aynı konuyu Anadol forumunda da paylaştım ve orada Okan Sinan Ocan' ın yorumu aynen şöyle:
Lafın özü arkadaşlar ,
Bir duvarı yıkmak için ,
Ya elinize küçük bir çekiç alıp hızlı hızlı bin kere vurup yıkarsınız (ki bu düşük tork yüksek devirdir.)
Ya da bir balyoz alıp yüz kere vurup yıkarsınız (ki bu da düşük devir yüksek tork demektir.)
Sonuçta aynı işi yapmış olursunuz ancak tork herzaman konfor , devir ise yüksek sürat demektir.
-
nedem 4500 den sonra beygir tork veren makineyi, bana 2000 de lazım.:hanz:
-
HTP...:huh::huh::huh:
-
Devir bandı devir bandı devir bandı :adm::adm::adm:
-
hepsi hepsi hepsi hepsii :++:
-
nedem 4500 den sonra beygir tork veren makineyi, bana 2000 de lazım.:hanz:
:+1::+1:
-
HTP diyorum bende :hih: max. tork 3000 d/dk.. Turbo murbo girecek diyede beklemiyoruz :D
-
HTP diyorum bende :hih: max. tork 3000 d/dk.. Turbo murbo girecek diyede beklemiyoruz :D
zaten yok :kiki: niye bekleyesin :hanz:
-
gaza basınca adamı koltuğa yapıştıran tork mudur?
-
gaza basınca adamı koltuğa yapıştıran tork mudur?
Evet torktur.
-
400 -500 HP motorların olmadığı yerde tork mork da neymiş.