škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Altın Yılların Kaybolanları

Ziyaretçi · 4 · 3874

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ugur A.

  • Ziyaretçi
Amerika' nın Kaybolan Markaları


Studebaker Avanti-II



 Ülkemizde Anadol, dünyadaysa Kaiser, Hudson, Borgward, Humber, Packard,  Simca gibi markalar artık yalnızca koleksiyoncuların garajlarında ve  anılarda yaşıyorlar. Kaybolanlar arasında minik halk tipi otomobillerden  tutun, lüks otomobillere ve hatta teknik bakımdan oldukça gelişmiş  fikirler taşıyan otomobiller bile vardı. Otomotiv tarihinde iz  bırakanlar, tutulmayanlar veya hiç görülmemiş ölü doğanlar da var  bunların arasında. Şimdi sizlerle zaman koridorunda gezinti yaparak bu  kaybolan markalara bakalım.


Kaiser Special


Frazer



 1967 M715 Kaiser Jeep VIN-17011


Amerika’nın yeni ve eski umutları
1930′lu  yılların ekonomik bunalım ortamında Amerika’da yüzlerce otomobil  markası peşpeşe kaybolmuştu. 2. Dünya Savaşı’ndan sonraki yeniden  yapılanma döneminde hayatta kalan bütün otomobil şirketlerinde, gelecek  için mega projeler geliştirilmişti. Bunların arasına yeni katılanlardan  biri de vardı. Savaş yıllarında askeri nakliye gemilerinin seri halde  montajını geliştirmekle ün salmış olan, çelik kralı Henry J. Kaiser,  eski bir otomotiv mühendisi olan Joe Frazer’in yardımıyla otomobil  üretimine girmeyi planladı.

Kaiser’in yaklaşık 10 yıl sürecek bu macerası için Willow Run’da  büyük bir bombardıman uçağı fabrikası kiralandı. Bir yıl gibi kısa bir  sürede, önden çekişli bir prototip halka sunuldu. Kaiser ve Frazer  olarak iki model birden üretilecekti. İlk modellerin sağlamlığı ve  konforu beğenildi. Ve bunlar ülkemizde de satılmaya başlandı. Dört  kapılı tenteli spor modeller, arka kısmı açılarak station wagona dönüşen  modeller gibi ilginç versiyonları vardı. 1950′lerin başında Kaiser’ler,  alçak tavanlı ilerici stilde bir karoseriyle çıkarıldı. O günler için  fazla ilericiydi ve satışlar pek iyi gitmemeye başladı. Bu arada küçük  otomobil pazarı için Henry J modeli çıkarıldı. 1953′te ünlü Jeep  araçlarını üreten Willys şirketi devralındı ve uzun yıllar boyunca bu  ünlü binek arazi araçları Kaiser-Jeep olarak tanındı. Lüks modeller ve  fiberglas karoserli spor modeller, Kaiser’in satışlarını düzeltmediği  için 1955′te otomobil üretimi durduruldu ve kalıplar Arjantin’de kurulan  yeni bir fabrikaya nakledildi. Bu fabrikada halen Renault marka  otomobiller üretiliyor!

Studebaker-Packard


Kaiser’in teşebbüsü Amerikan otomotiv endüstrisine hakim olan üç büyük  şirket, General Motors, Ford ve Chrysler’in arasına girmeyi tasarlayan  cesurca yapılan son girişimdi. Ancak savaş öncesinden kalma birçok başka  firma üç büyüklerin alanına girmek için girişimde bulundularsa da  bunlar bugün mazide kalan markalara yenilerini ilave ettiler. Yaklaşık  130 yıl var olduktan sonra kapanan Studebaker markası da bunlardan biriydi.
En ünlü modellerini savaş sonrası yıllarda Raymond Loewy tarafından  dizayn edilen Studebaker’ların çepeçevre saran arka camları ve uçak  pervanesine benzer burunları ün salmıştı. Daha sonraki yıllarda  çıkarılan Golden Hawk modelleri, 1950′li yıllardaki en  güzel hatlara sahip modellerdi. Ancak halkın beklediği V8 motor ve lüks  donanım gecikince satışları rakiplere kaptırdılar. 1954 yılında Packard  markası ile birleşmeleri durumu düzeltmemişti. Packard çok eskilerden  gelen lüks bir prestij markasıydı. Ancak aynı ününü savaş sonrası  yıllarda çıkardı modellerde sürdüremedi. 1953-56 yılları arasında  çıkarılan Carribean ve Four Hundred serisinin süper lüks modelleri de  markaya eski ticari başarısını geri getiremedi. Son çıkarılan  Packard’lar Studebaker’ların değişik panjurlu kopyalarıydı. Bir önceki  büyük Packard’ların tüm kalıpları Rus’ların Zil otomobil fabrikasına  satıldı. 1990′lara kadar komünistlerin lüks Zil marka otomobilleri bu  tip karoser kalıplarıyla imal edilmişti. Studebaker ise son bir nefesle  1959′da 10 ayda tasarlanıp üretime koyulan Lark modeliyle satışlarını  bir süre düzeltti ve yeniden lüks spor otomobil pazarına Avanti  modeliyle girdi. 1966′da satışlar yeniden düşmüş ve bu kez Studebaker  fabrikaları kapanmıştı. Sadece Avanti modeli, bir grup sanayici  tarafından küçük çapta üretim olarak yaşatıldı.

AMC Javelin


 Amerikan otomobilleri arasında özel geçmişi olan iki marka Nash ve Hudson‘dı.  Birbirinden bağımsız olarak kaliteli ve hesaplı fiyatlandırılmış  otomobiller üreten bu iki markanın çamurlukları kapalı, şişkin görünüşlü  aerodinamik modelleri ülkemizde de iyi tanınmıştı. Sadece düz sıra 8  silindirli veya 6 silindirli motorlarla üretildiklerinden rakip markalar  karşısında pek tutunamadılar. 1954′te de birleşerek American Motors Corp.‘u kurdular. Bundan kısa bir süre sonra Nash ve Hudson markaları tarihe karıştı ve AMC şirketi orta boy otomobiller sınıfında Rambler markasını yeniden canlandırdı. Rambler markası bir süre tutuldu ve Marlin, Pacer, Javelin, AMX  gibi spor modelleri de piyasaya sürüldü. AMC’nin başarılı sanıldığı  dönemde Jeep fabrikası da devralındı. Bir süre CJ5, CJ6, CJ7 ve CJ8  modelleri Rambler’den kalma 4.2 litrelik 6 silindirli motorla verildi.

AMC Javelin


 Ancak 1970′li yılların çetin rekabeti karşısında AMC‘nin dayanması mümkün değildi. Ambassador modellerinin 1000 dolar zararla satılması, AMC’nin sonunu iyice hızlandırdı. Şirket 1980′li yılların başında tüm varlıklarını Lee Iacocca‘nın idaresindeki Chrysler‘e devretti. Ambassador’un yerine Eagle serisi üretildi.

AMC Ambassador


 Amerika’da kaybolan markalar arasında üç büyük şirketin yanlış  hesaplarının sonucu gelip göçenler de var. Ford’un klasik bir yanlış  planlama örneği sayılan Edsel modeli, kurucu Henry  Ford’un ilk oğlu anısına çıkarılmıştı. Çifter çifter farlar ve beygir  boyunduruğu şeklindeki ön panjuru halkta ters tepki yarattı ve milyarlık  yatırımlar üç yıl içinde yapılan iki model değişikliği sonucunda rafa  kaldırıldı.

FORD Edsel


FORD Edsel SW



 Chrysler 1950′li yılların sonuna doğru yaptığı yeni yatırımlar ve alçak profilli dizayndan umduğu karları sağlayamayınca Imperial ve Desoto  serilerinin üretimini durdurmaya karar verdi. Bunların her ikisi de iyi  nam salmış lüks modellerdi. Ancak bayilik teşkilatına gereksiz bir yük  getiriyorlardı. Böylece bu büyük tipler kaldırıldı ve yerine orta boy Valiant ve Dart  serileri getirildi. İlginç bir raslantı eseri Türkiye 1990′ların  ortalarına kadar -kamyon ve kamyonet de olsa! Desoto markalı araçların  satıldığı son ülke olmuştur.
Chevrolet’nin küçük otomobiller alanındaki girişimleri de markaya çok  sayıda fire verdirdi. 1960′lı yılların başında arkadan itişli hava  soğutmalı motorlu Corvair modeliyle 1970′li yılların başında çıkarılan  alüminyum motorlu Vega serisi ses getirmişti. Bunların her ikisi de  küçük boy ve ucuz tip araçlardı. Bu alandaki en son firelerini 12 yıl  içinde kaybolan Chevette, Citation ve Nova serisiyle verdi Chevrolet.
Amerika’da kaybolan birkaç başarısız marka arasında International-Harvester Scout, Willys Jeepster, Bricklin, deLorean, Clenet gibi spor otomobiller de sayılabilir.
Yazı: Bedri Karakuzucu


Alıntı : http://i-motoring.com/amerikanin-kaybolan-markalari


Çevrimdışı FF

  • Y A R D I R K I N G
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7364
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı emrah arıcan

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 698
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15590
    • Profili Görüntüle
Çok iyi modeller var yahu!
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI