škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Direksiyon Nedir? Nasıl Çalışır?

9336 · 6 · 6942

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı 9336

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 371
    • Profili Görüntüle
Bir otomobilde bulunan en basit ve en temel parça olarak bilinen direksiyon aslında göründüğü kadar basit değildir. En temel direksiyon türünde bir mil üzerine bağlanmış direksiyon ona dik dişli düzeneğini çevirerek tekerleklerin dönüş hareketi sağlanır. Bu sistem “Dişli Çubuk-Dişli Çark Düzeneği” olarak adlandırılabilir.
 Dişli Çubuk-Dişli Çark Düzeneği
Bütün otomobil, kamyonet, minibüs, jip tarzı araçlarda bu sistem kullanılır. Aynı sistem bir pompa ile hidrolik sıvı yardımıyla tahrikli olarak çalıştırıldığında “hidrolik direksiyon” olarak adlandırılır. Temelde prensip tamamen aynıdır. Sistem, yandaki şekilde görüldüğü üzere, direksiyon mili ucundaki dişli uçlu çubuğun rotları(tekerleğin dönmesini sağlayan tekerlek miline bağlı destek kolu) bağlayan bir mil üzerindeki dişli çarkı döndürmesi ve buna bağlı olarak tekerleğin yönlendirilmesi prensibine göre çalışır.
 
  • Buradaki dişli çubuk direksiyondan alınan hareketin ön tekerleklere rahatça iletilmesi görevini üstlenir.
  • Mil üzerindeki dişler ise, dişliden alınan dairesel hareketin doğrusal harekete çevrilmesini sağlar.
 
Aracın virajı tamamen düzgün biçimde dönebilmesi için sağ ve sol tekerlekler farklı açılarda dönerler. Eğer her iki tekerlek de aynı açıda dönseydi dıştaki tekerlek sürünmeye yani yanal kuvvetle sürüklenmek zorunda kalırdı. Bunun neticesinde de ön lastiklerin ömrü yüksek aşınmadan dolayı çok kısalır ve araç stabiliteden uzak son derece güvensiz şekilde seyir ederdi. Çünkü yandaki şekilde görüldüğü üzere, araç virajı dönerken bir daire çizer. Burada yarıçapı daha büyük daire çizen dış tekerlekler daha az bir eğimle dönmelidir. İçteki tekerlek ise, yarıçapı daha küçük bir daire çizdiğinden daha fazla eğimle dönmelidir. İşte bunu sağlayan da direksiyon sistemidir. Dişliler ve rot kolu yardımıyla sağ ve sol dönüşlerde en kusursuz dönüş için tekerleklerin ne kadar eğimle döneceği ayarlanmıştır.
 Günümüz araçlarının çoğu sağa ve sola maksimum dönüş için 3 ile 4 tur arasında bir dönme miktarına sahiptirler. Fakat bazı araçlarda alan kısıtlı olduğundan sağa 4 tur sola 3.5 tur gibi durumlar da görülebilir(örnek: Peugeot 106). Dönme oranı olarak bilinen değer direksiyonun tam 1 turuna karşılık tekerlekte gerçekleşen yön değişimi miktarını belirtir. Örneğin 18:1 oranına sahip bir direksiyon sisteminde; direksiyon 360 derecelik tam bir tur attığında tekerlek 20 derece dönmüş olur. Bu oran yükseldikçe tekerleğin dönme açısı azalır fakat direksiyon daha hafif olur ve yüksek oranlara göre çok daha rahat döndürülebilir. Genellikle hafif spor arabalar düşük dönme oranlarına sahip olur. Çünkü performans segmentinde yer alan bu araçlar mümkün olduğu kadar düşük ağırlıkta tasarlanırlar ve ona göre hafif(alüminyum, fiber gibi) malzemelerden üretilirler. Bununla beraber motorları da çoğunlukla arkada yer aldığından ön kısma binen yük oldukça azdır. Bu nedenle zaten yüksek oranlara sahip olsa bile direksiyon kolay döndürülebilir. Bu araçlarda hidrolik direksiyon sistemi çoğunlukla kullanılmaz. Çünkü pompanın devreye girmesi tepki süresini uzatmakta ve araç direksiyondan verilen komutlara hızlı cevap verememektedir. Bu nedenle düz dişli çubuk-dişli çark sistemi en performanslı düzenek olarak tercih edilmektedir.
 kaynak- bilgiustam.com-otoresim.net
 

         
   


Çevrimdışı lazianke

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 52
    • Profili Görüntüle
kerameti nedendi bilmem ama bizim 1951 model willys kamyonetin direksiyonu fabiam kadar yumuşaktı, tek kusuru virajları arazi vitesinin yüzünden iki manevrada almasıydı. arazinin bir aksamı fazla dönmesini engellerdi. babam onu kestirip devre dışı bırakmıştı da manevra kabiliyeti epey artmıştı...
:ok: İRİ STERİ KOBORE; MİTİ STERİ VABORE!


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: lazianke;7186
kerameti nedendi bilmem ama bizim 1951 model willys kamyonetin direksiyonu fabiam kadar yumuşaktı, tek kusuru virajları arazi vitesinin yüzünden iki manevrada almasıydı. arazinin bir aksamı fazla dönmesini engellerdi. babam onu kestirip devre dışı bırakmıştı da manevra kabiliyeti epey artmıştı...
Aynısı Jeep Grand Cherokee 5.7 Limited' de başıma geldi. Karda gitmeye çalışıyordum, iki seferde dönünce millet garip garip bakıyordu.:D


octaviaman

  • Ziyaretçi
Direksiyon denince aklıma merso geliyor.O tekerin tam turda ki yatışı ne muhteşemdir.


Çevrimdışı Mesdi

  • ST Aile Ferdi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2811
    • Profili Görüntüle
    • http://www.seatclubturkey.com/plaka/plaka_olustur.php?text=34+UDD+63
Alıntı yapılan: octaviaman;7994
Direksiyon denince aklıma merso geliyor.O tekerin tam turda ki yatışı ne muhteşemdir.
evet çok güzel turu var birde artı olarak direksiyonu döndürürken çok yumuşak ve haz verdiginide unutmamak gerekiyor. mersoların direksiyonuna ve arabayı kullanım yumuşaklıgı zevkine bayılıyorum
2006 GOLF PLUS

www.hobi.forummum.com


octaviaman

  • Ziyaretçi