škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 983 · 228476

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 870
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: rsimsek;644595

Ali'den şundan almıştım.


Kardeş senin charger bayağı güzele benziyor tabi gerçekten üzerinde yazılanları ve ya doğru ve sağlam bir şekilde karşılıyorsa. Sen ne kadardır kullanıyorsun bunu ve her hangi bir sıkıntıyla karşılaştın mı hiç?

Bu arada kamera çakmaktan mı güç alıyor sadece? Kameradan memnunmusun nekadara mal oldu? gecenlerde benim  aracı çektiler bence cekici vurmus ama yok onceden boyleydı dediler cıktılar, etrafta da kamera olmadıgı ıcın tabı bısey ispat edemiyorum. Bu gibi durumlar için 7/24 kayıt yapan pilli vs bisey arıyorum aslında...


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;644603
maxidot ve ya diğer aletlerdeki % gösterimi sadece yazılımsal bir şey. Yani şu voltaj aralığında şukadar % göster diye tanımlandığında onu gösterir.
kaliteli ve sağlam durumdaki bir aküden alınan 11,5V ile ömrünü tamamlamak üzere olan bir aküden alınan 11,5V da farklı olur. her ne kadar yazılımsal olarak %50 gösterse de marşlamaya geçtiğinde birisi sıkıntısız marşlarken, öbürünün nerde trak orda bırak diyeceği zamanı kestiremezsiniz.

Öornek olarak cep telefonları mantık aynı bir bakıyorsunuz pil neredeyse %50 yada 40 cıvarında normalde daha 3 - 4 saat götürür veya 8 10 konusma yaparsınız diye düşünmek gerekirken tel açmak için tuşa basıp aramaya geçtiğinde birden battery exhausted diyip kapanması gibi.

Bu arada uzun süre düşük şarjda bekleyen akülerde sülfatlaşma oluyormuş. benim paylaştiğim linklerden İnci Akünün videoları vardı. onları izledin mi bilmiyorum ama temel bilgiler olarak bayağı faydalı videolar var inci akünün sayfasında.
Koray Bey; Bu değerli bilgiler için teşekkürler.
Bendeki orjinal akü VARTA 68 Ah AGM tipi kuru akü. Bu akülerde de sulfatlaşma oluyor mu ki?
Arıca, AGM akülerin ömrü çok daha uzun oluyormuş, bu durumda akünün beni yarı yolda bırakacağında endişelenmeli miyim?
Akü şarj cihazı bakıyorum bu günlerde. Almaya gerek var mı?
« Son Düzenleme: 23 Kasım 2018, 11:55:31 Gönderen: Levcho »


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 870
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;644607
Koray Bey; Bu değerli bilgiler için teşekkürler.
Bendeki orjinal akü VARTA 68 Ah AGM tipi kuru akü. Bu akülerde de sulfatlaşma oluyor mu ki?
Arıca, AGM akülerin ömrü çok daha uzun oluyormuş, bu durumda akünün beni yarı yolda bırakacağında endişelenmeli miyim?
Akü şarj cihazı bakıyorum bu günlerde. Almaya gerek var mı?


Levent Bey,
Çok daha profesyonel yardımcı olmak isterim ama kelin ilacı olsa kendine sürermiş hesabı... Ama yine de genel olarak birkaç birşey daha söyleyebilirim ya da mantıklı fikir yürütebilirim. Ben mühendisim ama elektrik veya elektronikçi değilim, mekanikçiyim aslında.  Şöyle ki:
Aküler arasında her ne akü olursa olsun temelde (çalışma prensibi olarak) hiç bir fark yoktur. Mantık kimyasal enerjinin elektrik enerjisine çevrimi, sonra da elektrik enerjisi vererek tekrar kimyasal enerjiye donüşüm ve bunu geri alma işlemi.
Geri kalan her şey teknolojiyle beraber ömür artımı, kalite ve kütlesel kazanımdır.
AGM sadece daha kaliteli bir akü kayıplar daha az kazanımlar daha cok ama bu demek değilki kayıp yok.
incide agm akü tarifi

amerikalı aküyü epey anlatmıs

genel bilgi

onda da sülfatlaşma olur ama normal akülerden daha az ve daha uzun surede, adamın dediğine gore de derin deşarjı daha aşağıda oluyormuş.

senı yolda bırakması için kötü durumda olması gerek yeni sayılabilecek bır aku şarj dinamosu kotu değilse ömrü uzun olur (bu konudan ben onceki arabamda muzdarıptım o yuzden bu konuyu acıp daha cok ogrenme geregi duydum)

bizlerin şarj redresoru almamız bence biraz süt içmek için inek beslemeye benziyor. yine de dogru ögrenip uygun bakımlar yapmalıyız bence.
yoksa parayı verip kurtulup kafamız rahat olur. (para varsa o da tabi) :D


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2411
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;644604
Kardeş senin charger bayağı güzele benziyor tabi gerçekten üzerinde yazılanları ve ya doğru ve sağlam bir şekilde karşılıyorsa. Sen ne kadardır kullanıyorsun bunu ve her hangi bir sıkıntıyla karşılaştın mı hiç?

Bu arada kamera çakmaktan mı güç alıyor sadece? Kameradan memnunmusun nekadara mal oldu? gecenlerde benim  aracı çektiler bence cekici vurmus ama yok onceden boyleydı dediler cıktılar, etrafta da kamera olmadıgı ıcın tabı bısey ispat edemiyorum. Bu gibi durumlar için 7/24 kayıt yapan pilli vs bisey arıyorum aslında...


Daha önce başka bir çakmaklık için usb şarj aparatı vardı yine çift çıkışlı. Fakat kamerayı beslemiyordu, her şey normalmış gibi görünse de bir süre sonra kameranın kafası karışıyor ekranı halden hale giriyordu, resetleyip yeniden başlatıyordu. Bundan memnunum. Her ne kadar üzerinde 3.1A ya kadar yazsa da o kısmı test etmedim. Gerçi çinli kardeşlerin Allah bir dediğinden başkasına inanmak doğru değil ya.:confused: Bir seneyi geçti sorunsuz kullanıyorum. Hem akü/çalışırken alternatör voltunu hem çekilen akımı değişmeli olarak gösteriyor. Ayrıca arabanın iç sıcaklığını da gösteriyor fakat aparatın bir miktar ısınmasından dolayı kendi sıcaklığını gösteriyor diyebiliriz.;) Kamera da 0,7-0,9 A arası bir akım çekiyor. Voltajı da multimetre/avometre ile karşılaştırdığımda 0,2-0,3 volt farkla ölçebiliyor.

Geçmiş olsun, bendeki dışarıda olduğum süreçte sürekli kayıtta araba park ettikten sonra 20-25 dakika daha kayıt yapıp ondan sonra bekleme moduna geçiyor. Sarsıntı hassasiyetine göre uyanıp kayda devam ediyor.

Bu arada 7 senelik varta akümü hem arabayı çok seyrek kullanmaktan hem de eskidi diyerek 50A İnci Akü ile değiştirmiştim. Aynı alışkanlıklarla hem aldığımda rafta kalma süresinden dolayı zayıftır diye hem de nasılsa bir kaç gün çalıştırmayacağım diye şarj cihazıyla 18-20 saat tam doldurdum. Bir kaç gün sonra ölçtüğümde yine voltajı 12,40 civarına gelmişti. Normalde yeni aküde bir ayda gelmesi gereken yere bir hafta sürmeden gelmişti. Müşteri destek kısmına yazdım sağ olsunlar geri dönüş yaptılar. İlgili kişi 12,40 altına düşünce 16,10 volt ile reosta şarjı (sülfatlaşmayı giderici) yapılması gerekiyor dedi. Onu da yaptım. Az önce 12,20 volt ölçünce yine 16,10 voltla eksi kutbu söküp şarja bağladım. Reosta şarjının süresi fazla olursa plakalarda haşlanma/yanma olurmuş. O yüzden ölçülen volta ve amperine göre süresi hesaplanarak yapılmalı. Cihaz bu süreyi kendisi hesaplıyor ve bitiminde normal şarjla devam ediyor. Bir süre daha deneyip yakın bir İnci servisine gitmeyi düşünüyorum. Bu durumu yaşayınca 7 senelik aküyü boşu boşuna değiştirmişim diyorum!


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2411
    • Profili Görüntüle
Her ne kadar  [MENTION=8017]koray[/MENTION] bey süt-inek benzetmesi yapsa da biz profesyonel amaçlı redresör almayacağız tabi ki. Mevcut PWM (Pulse Width Modulation) ev tipi akıllı şarj cihazları her zaman işimizi görecektir. Bazen para olsa usta bulamazsın, araba kapalı yerdeyse çektiremezsin vs. Bir keresinde yatan arabamı çalıştırmaya kalktığımda sadece öksürdü ve marş almadı. Hemen bagajdaki cihazı bağlayıp 6-7 dakikada aldığı şarj ile ve cihazın da takviye gücü ile çalıştırabilmiştim.

Almayı düşünenler için şu cihazlar iş görür;
https://www.banggood.com/IMars-12V-6A-Pulse-Repair-LCD-Battery-Charger-For-Car-Motorcycle-Lead-Acid-Battery-Agm-Gel-Wet-p-1365821.html?utm_design=39&utm_source=emarsys&utm_medium=Mail_18BF12_email&utm_campaign=newsletteremarsys&utm_content=talis&sc_src=email_3341636&sc_eh=addc12fce29d8b4a1&sc_llid=665335&sc_lid=131848819&sc_uid=zujy8ucUJE&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/Digital-LCD-12V-6A-Smart-PWM-Lead-acid-Battery-Charger-Cable-For-Car-Motorcycle-p-1169266.html?rmmds=detail-left-hotproducts__3&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/12V-5A-4-Stage-Smart-Battery-Charger-Lead-Acid-SLA-AGM-GEL-For-Motorcycle-Boat-Car-p-1238065.html?rmmds=detail-left-hotproducts__1&cur_warehouse=CN

Akıllı/smart özelliğinden dolayı volt ve akım ayarı yok. Yine de akü kapasitesinin 1/10 amper ile şarj etmek gerektiğinden 45 amper akü ile 72 Amper aküyü nasıl ayırt ettiklerini bilmiyorum. :confused:

Bir de kurtarma/sülfatlaşmayı gidermek için 16,10 volt verebilmesi (redresör şarjı) var mı araştırmak lazım!


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: rsimsek;644641
Her ne kadar  @koray bey süt-inek benzetmesi yapsa da biz profesyonel amaçlı redresör almayacağız tabi ki. Mevcut PWM (Pulse Width Modulation) ev tipi akıllı şarj cihazları her zaman işimizi görecektir. Bazen para olsa usta bulamazsın, araba kapalı yerdeyse çektiremezsin vs. Bir keresinde yatan arabamı çalıştırmaya kalktığımda sadece öksürdü ve marş almadı. Hemen bagajdaki cihazı bağlayıp 6-7 dakikada aldığı şarj ile ve cihazın da takviye gücü ile çalıştırabilmiştim.

Almayı düşünenler için şu cihazlar iş görür;
https://www.banggood.com/IMars-12V-6A-Pulse-Repair-LCD-Battery-Charger-For-Car-Motorcycle-Lead-Acid-Battery-Agm-Gel-Wet-p-1365821.html?utm_design=39&utm_source=emarsys&utm_medium=Mail_18BF12_email&utm_campaign=newsletteremarsys&utm_content=talis&sc_src=email_3341636&sc_eh=addc12fce29d8b4a1&sc_llid=665335&sc_lid=131848819&sc_uid=zujy8ucUJE&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/Digital-LCD-12V-6A-Smart-PWM-Lead-acid-Battery-Charger-Cable-For-Car-Motorcycle-p-1169266.html?rmmds=detail-left-hotproducts__3&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/12V-5A-4-Stage-Smart-Battery-Charger-Lead-Acid-SLA-AGM-GEL-For-Motorcycle-Boat-Car-p-1238065.html?rmmds=detail-left-hotproducts__1&cur_warehouse=CN

Akıllı/smart özelliğinden dolayı volt ve akım ayarı yok. Yine de akü kapasitesinin 1/10 amper ile şarj etmek gerektiğinden 45 amper akü ile 72 Amper aküyü nasıl ayırt ettiklerini bilmiyorum. :confused:

Bir de kurtarma/sülfatlaşmayı gidermek için 16,10 volt verebilmesi (redresör şarjı) var mı araştırmak lazım!
Akünün kutup başlarını sökerek şarj etmeden önce, aracın her hangi bir sensör ve başka bir şeyini kapatıyor musunuz emniyet olarak? Başka bir konuda bir arkadaş yazmış, ayak aydınlatma ve far sensörlerini iptal etmek gerekiyormuş, emniyet olsun diye camı açık bırakmak gerekliymiş (ben açık bırakamam, araba ortak garajda) bir kaç madde daha yazmış. Bunları uygulamazsam, ne gibi sorun ile karşılaşırım?


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=8231]Levcho[/MENTION]

Ben Aküyü sökmeden şarj ediyorum şimdiye kadar hiç sıkıntı olmadı, 14 V göre ayarlı şarj cihazı kullanılacaksa sıkıntı olmaz zaten dinamonun şarj voltajı o civarlarda.


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2411
    • Profili Görüntüle
Kutup başını sökmeden önce sadece arabayı kilitliyorum. İş bitince teyp/radyo kanalları ve diğer ayarlarının sıfırlanması haricinde bir sorun fark etmedim. Sürücü kapısı gerektiğinde anahtarla açıldığından camları açık bırakmıyorum. Camların açık bırakılması vag-com/vcds.exe ile işlem yaparken gerekli olabilir.

Kutup başını sökmeden de arabanın kilitli halde 25-30 mA akım çekmesi düşünülerek yapılabilir. Ben de bazen öyle yapıyorum. Eskiden akü sökülünce orjinal teyp kodunu unuttuğundan kod girmek gerekiyordu. VAG orjinalleri bildiğim kadar kodu kendi ECU süne yazdığından teybi söküp başka bir arabaya takmadığınız sürece ecu den okuyor. OEM teyplerde kod sorunu olmuyor.

Akü kapasitesi konusunda şu video faydalı olabilir. Ben 44Ah akümü boyutu da aynı olduğundan 50Ah akü ile değiştirdim.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Bir haftalık akünün bekleme ve kendi kendine deşarj süreci, bugün yine şarja taktım.



Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;644697
Bir haftalık akünün bekleme ve kendi kendine deşarj süreci, bugün yine şarja taktım.

Peki hocam, 1 haftada hiç marşa basmazsak ne kadar deşarj oluyor?
Kaç volttan, kaç volta düşüyor?


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;644704
Peki hocam, 1 haftada hiç marşa basmazsak ne kadar deşarj oluyor?
Kaç volttan, kaç volta düşüyor?

İlk resim şarjdan çıkardığım gün, en alttakini Cumartesi çektim yani 12.1 V kadar düşmüş ve % olarak.


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2411
    • Profili Görüntüle
Normalde uykuda 25-30 mA akım çekiliyormuş. Aslında kilitledikten sonra uygun hassasiyetteki bir pens ampermetre ile ölçmek gerekiyor. Normal multimetre ile ölçmeye kalktığımda, yüksek amper kademesine alsam da sigortasını attırdı. Şarj cihazı, kamera adaptörü falan sürekli takılı duran aparatlar varsa çok daha fazla akım çekilecektir. 40 mA olarak hesaplayınca 24 saatte 1 Amper akım çekilir. Dolaysıyla boyutuna göre tam dolu bir akü ile 20 gün bir aya kadar son bir marş basacak hale gelebilir. Böyle bir durum sonrası saatlerce sürecek uzun yolculuk yapılmayacaksa ki 3-5 saatlik yolculuk bile yeterli gelmeyecek, şarj cihazına bağlayıp tam doldurmak gerekecektir. 12,40 volt altında olacağına göre eski kapasiteye ulaşabilmesi için  öncelikle 16,10 volt ile redresör şarjı yapmak/yaptırmak akü ömrü için önemlidir.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2959
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: rsimsek;644719
Normalde uykuda 25-30 mA akım çekiliyormuş. Aslında kilitledikten sonra uygun hassasiyetteki bir pens ampermetre ile ölçmek gerekiyor. Normal multimetre ile ölçmeye kalktığımda, yüksek amper kademesine alsam da sigortasını attırdı. Şarj cihazı, kamera adaptörü falan sürekli takılı duran aparatlar varsa çok daha fazla akım çekilecektir. 40 mA olarak hesaplayınca 24 saatte 1 Amper akım çekilir. Dolaysıyla boyutuna göre tam dolu bir akü ile 20 gün bir aya kadar son bir marş basacak hale gelebilir. Böyle bir durum sonrası saatlerce sürecek uzun yolculuk yapılmayacaksa ki 3-5 saatlik yolculuk bile yeterli gelmeyecek, şarj cihazına bağlayıp tam doldurmak gerekecektir. 12,40 volt altında olacağına göre eski kapasiteye ulaşabilmesi için  öncelikle 16,10 volt ile redresör şarjı yapmak/yaptırmak akü ömrü için önemlidir.
Akü derin deşarja girmişse (11.5V-11.8V) illa ki redresör ile mi şarj etmek gerekiyor?
Ayrıca, yeni tip akülerde redresör ile şarj çok doğru bir işlem olmayacak düşüncesindeyim. Yeni tip kuru veya jel aküler, kademeli amper şarj ile daha sağlıklı olduğunu düşünüyorum. Bilmem yanılıyor muyum?


Bir konuda daha var kafama takılan. Bir ürün gördüm (Black Decker BDV090) çakmak soketi üzerinde şarj yapıyor. Bu tip şarj işine bizim arabaların elektroniği ne yanıt verecek acaba? Arıca veya bir şeyi "yakma" sözkonusu olabilir mi?


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;644722
Bir konuda daha var kafama takılan. Bir ürün gördüm (Black Decker BDV090) çakmak soketi üzerinde şarj yapıyor. Bu tip şarj işine bizim arabaların elektroniği ne yanıt verecek acaba? Arıca veya bir şeyi "yakma" sözkonusu olabilir mi?

Aynı şarj cihazı vardı çakmak girişine takarak kullandım sıkıntı olmadı ama beğenmedim çünkü yarım aküyü şarj yapmıyor gücü daha düşük olunca şarja başlıyordu birde bekleme modunda ses geliyordu sanki arızalanacakmış gibi bende arkadaşa verdim. Bence bu cihazı alın hem tamir özelliği var.
https://tr.aliexpress.com/item/FOXSUR-12-V-otomatik-ak-ll-pil-arj-araba-ve-motosiklet-arj-12AH-36Ah-45AH-60AH/32881834094.html?spm=a2g10.search0104.3.213.35a13424dxvnne&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_5_10065_10068_10890_5730315_319_10546_5735015_10548_317_5734915_10696_10924_453_10084_454_10083_10618_10920_5729215_10921_10922_10307_537_536_10059_10884_10887_10928_100031_5735215_321_322_10103_5735115-5735015%2Csearchweb201603_51%2CppcSwitch_0&algo_pvid=b1477649-2ba6-45ec-9ad2-c0840e635513&algo_expid=b1477649-2ba6-45ec-9ad2-c0840e635513-27


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2411
    • Profili Görüntüle
Levent bey tespitinize haklı olabilirsiniz. Yeni aküde sülfatlaşma olması ilk başta bana da mantıklı gelmedi fakat inci akü uzmanı 12,40 volt altı için redresör şarjı gerekir dedi. Zaten akıllı cihazlar 16,10 volt ile gerekli voltajı sağlayınca normal şarja düşüyorlar (13,6-14,4 v arası). Bir de agm ve jel aküler sülfatlaşmaya ve derin şarja daha dayanıklı. Norlam sulu aküler yeni de olsa gerekli gerilimin altında sülfatlaşmaya kimyasal yapıları gereği yatkınlar.

Bendeki cihaz özelliklerinde şarj işlemini 7 aşamada kademeli yaptığını söylüyor. Ben de onun yalancısıyım. Her yazılan ne kadar doğruysa?

Zamanında BDV090 ı ben de araştırmış ve beğenmiştim. Çakmaklıktan şarj soketi olması pratiklik sağlar. Çakmaklık doğrudan aküye mi bağlı yoksa bir devre, role üzerinden mi besleniyor emin değilim. Akü kutbu takılı değilken bir kısa devre testi yapmak lazım. Arada bir diyot falan varsa zaten işe yaramayacaktır. Bu cihazda hatırladığım akü kutup bağlantı maşaları da vardı.