škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Şarj dinamosu onarımı

kor_ay · 29 · 17540

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Esenlikler dilerim sevgili arkadaşlar. Daha önce konusunu açmış olduğum, akü üzerindeki sigorta ile ilgili olan yazımda dile getirdiğim durum yinelemek üzere. Yeni sigorta da bağlı olduğu yeri eritmeye başlamış. Sorun, şarj dinamosunun aküyü yeterince besleyememesi. Daha önce şarj dinamosuyla ilgili bu tür bir sorun yaşayıp onarımını yaptıran ve sorunu çözülen arkadaşlarımız varsa, Ankara'da beni yönlendirebilecekleri bir servis var mı? Yetkili servis de bu işi yapıyor ancak yüksek ücretler karşılığında. Bir de Bosch servise soracağım ama dediğim gibi bu sorunu yaşayan arkadaşlarım da yönlendirirse sevinirim. İyi günler.


Çevrimdışı adnan58

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 332
    • Profili Görüntüle
Aynı durum reno aracımda başıma gelmişti.servise gitmene gerek yok çözüm şu gideceksin bi oto elektrikçiye dinamoyu sökecek elin yatkınsa bu işe sende sökebilirsin dinamo tamiri yapan yerler var sanayide 100-150 civarı bi ücretle dinamoyu revize ettireceksin yani içindeki kömürleri ve diyotları değiştireceksin usta bakacak gerekirse yeniden saracak ve takacaksın yada taktıracaksın bu şekilde sorunun çözülmüş olacak...


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: adnan58;480809
Aynı durum reno aracımda başıma gelmişti.servise gitmene gerek yok çözüm şu gideceksin bi oto elektrikçiye dinamoyu sökecek elin yatkınsa bu işe sende sökebilirsin dinamo tamiri yapan yerler var sanayide 100-150 civarı bi ücretle dinamoyu revize ettireceksin yani içindeki kömürleri ve diyotları değiştireceksin usta bakacak gerekirse yeniden saracak ve takacaksın yada taktıracaksın bu şekilde sorunun çözülmüş olacak...
Yanıt için teşekkür ederim. Skoda da durum aynı biçimdeyse, çözümü çok sıkıntı değil demek ki. Uzun zaman alacak bir işlem mi peki? Bugün öğlene kadar çalışıyorum. Öğleden sonra da açık bir yer bulup yaptırmak için zaman yeter mi acaba?


Çevrimdışı iondergumus

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 421
    • Profili Görüntüle
Tesadüf bende bugün o işi koşturacağım :) Zannediyorum 3-4 saatlik bi işlem...


Çevrimdışı iondergumus

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 421
    • Profili Görüntüle
Birde bişey soracağım; sizin de arabayı çalıştırdığınız esnada akü lambası diğerlerine göre daha geç mi sönüyor? Belki 1 saniye yada 1 saniyenin de altında geç sönme farkettim. Bu dinamonun gittiğinin bir göstergesi olabilir mi?


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kor_ay;480808
Esenlikler dilerim sevgili arkadaşlar. Daha önce konusunu açmış olduğum, akü üzerindeki sigorta ile ilgili olan yazımda dile getirdiğim durum yinelemek üzere. Yeni sigorta da bağlı olduğu yeri eritmeye başlamış. Sorun, şarj dinamosunun aküyü yeterince besleyememesi. Daha önce şarj dinamosuyla ilgili bu tür bir sorun yaşayıp onarımını yaptıran ve sorunu çözülen arkadaşlarımız varsa, Ankara'da beni yönlendirebilecekleri bir servis var mı? Yetkili servis de bu işi yapıyor ancak yüksek ücretler karşılığında. Bir de Bosch servise soracağım ama dediğim gibi bu sorunu yaşayan arkadaşlarım da yönlendirirse sevinirim. İyi günler.
@kor_ay,
Hemen kafadan "OLMAZ ÖYLE ŞEY" diyeceğim. Gerçekten şarj alternatörünüz (dinamo değil)  mevcut akünüzü yetersiz şarj ediyorsa hatayı akünüzün yüksek kapasitesine değil alternatör diyotlarında aramanız gerekir.
Sigorta yeri eriyorsa sorun o sigortanın üzerinden geçen yüksek akım ki aslında bununda pek bir mantığı yoktur, bulunduğu yeri eritecek kadar yüksek akım sigortadan geçiyorsa o sigorta yanar. Bu daha çok sigorta yatağının veya bağlı olduğu kablo soketlerindeki kötü temas, korozyon, oksidasyon vb nedenlerle oluşur. İlk önce bundan emin olmalısınız. Ben olsam ilk önce bunu araştırırdım. Bu hangi sigortaysa ona bağlı cihazları gözden geçirirdim.Ayrıca erime genellikle tek taraflıdır. Yani sigortanın hangi tarafında erime ağırlıktaysa o tarafa gelen kabloların izolelerini soketinden 1 cm ötesinden bakırı çıkana kadar sıyırın (Bu işlemi yaparken akü pabuçlarını aküden ayırın) Bakır pırıl pırıl olmalı, morarmış,kararmış ise kötü temas o tarafın soketindedir. Kablo uzunluğu müsaitse kesin ve sigorta terminali dahil gerekli temizliği yapıp yeni soket takın. Tabi bu iş içinde bazı alet ve malzemelerde olmalı Örneğin konya sk. tan ısı ile daralan kablo manşonu, soket ve soket pensesi yada eliniz yatkınsa karga burun veya lehim- havya vs. lazım. Yoksa iyi bir oto elektrikçisine başvurmanız gerekecek. Ben bu işlerin çoğunu kendim hallettiğim için açıkçası "şu elektrikçidir" diyemiyorum.
Şarj dinamonuz 90 Amper ve ürün kodu[FONT="] [/FONT]03D903025J dir. yani Tam devrini bulduğunda 14.4 DC çıkış voltajı altında max. 90 amperi verir. Akünüzün ihtiyacı ise akünün üzerinde yazan "anma" değerinin 1/10' nu kadardır(K10)ve aksi düşünülmedikçe (akünün 10.5 V gibi hemen hemen tamamen boşalma durumları hariç) bu değerin üstüne çıkmaz, üstelik akü şarj voltaj değerine erişmeye doğru yani akü doldukça bu akımda düşer. Örneklersem 44 A/h bir akü teorik olarak 4.4 Amper, 60 A/h akü 6 amper ile 90 A/h akünün ise ortalama şarj akımı 9 amperdir. Peki arta kalan akım ne olacak. Örneğin farları , sisleri yaktınız. eğer xeonon vb ampul kullanmıyorsanız her bir ampul 55 Watt gücündedir 5 adedi (Geri dahil) tam devrede iken 275 Watt enerji bu ise 12 voltta 23 Amper demektir. Üstelik fabia' da uzun farları yaktığınızda kısalar sönmez, 2 ampulde aynı anda devrededir ve bu ek bir yük getiririr. Bu değerleri akünün olmadığını düşünün, o zaman alternatör üzerine binen doğrudan binen yüktür. (Aslında akünün boş veya bitik olduğu farkedilmediği uzun yol durumlarında özellikle de gece yolculuğunda yük alternatör üzerine tam bindiğinden alternatör arızaları başta diyot yanması bu nedenledir) Daha direksiyon pompası, radyo vb. gibi yüksek akım çeken cihazları işin içine katmadım.Akü varken bu akım harcamalarının ağırlığı akü üzerindedir. Kısaca akü sadece marş motorunu çalıştırsın yada aküyü şarj etsin gerekçesiyle araçlarda bulunmaz.
Elbette tüm bu yazdıklarımı akünüzün dolu,Alternatörde bir sıkıntının olmadığını ve anormal akım çeken bir cihazın bulunmadığını kabul ederek yazdım.


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: iondergumus;480814
Birde bişey soracağım; sizin de arabayı çalıştırdığınız esnada akü lambası diğerlerine göre daha geç mi sönüyor? Belki 1 saniye yada 1 saniyenin de altında geç sönme farkettim. Bu dinamonun gittiğinin bir göstergesi olabilir mi?
Evet, dediğiniz gibi, önceden yapmadığı bir biçimde, 1saniye ya da daha az bşr süre sönmüyor motoru çalıştırdıktan sonra. Benim aracım için konuşacak olursam, sorunun dinamodan kaynaklı olduğu neredeyse kesin. Belki yanında başka sorunlarda vardır bilemiyorum. Anladığım kadarıyla da bu onarım işi bayram sonrasına kalacak gibi.


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: iondergumus;480814
Birde bişey soracağım; sizin de arabayı çalıştırdığınız esnada akü lambası diğerlerine göre daha geç mi sönüyor? Belki 1 saniye yada 1 saniyenin de altında geç sönme farkettim. Bu dinamonun gittiğinin bir göstergesi olabilir mi?
Normaldir...Alternatör çıkışı 18 Voltun üstündedir ve gerekli regülasyondan (14.4 V) sonra söner.


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kor_ay;480817
Evet, dediğiniz gibi, önceden yapmadığı bir biçimde, 1saniye ya da daha az bşr süre sönmüyor motoru çalıştırdıktan sonra. Benim aracım için konuşacak olursam, sorunun dinamodan kaynaklı olduğu neredeyse kesin. Belki yanında başka sorunlarda vardır bilemiyorum. Anladığım kadarıyla da bu onarım işi bayram sonrasına kalacak gibi.
Sn.kor_ay,
Aslında alternatörünüzde bir sıkıntı olmadığı KESİN. O ampulü söndüren devre 14.4 V olmadıkça sönmez.


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Picasso;480816
@kor_ay,
Hemen kafadan "OLMAZ ÖYLE ŞEY" diyeceğim. Gerçekten şarj alternatörünüz (dinamo değil)  mevcut akünüzü yetersiz şarj ediyorsa hatayı akünüzün yüksek kapasitesine değil alternatör diyotlarında aramanız gerekir.
Sigorta yeri eriyorsa sorun o sigortanın üzerinden geçen yüksek akım ki aslında bununda pek bir mantığı yoktur, bulunduğu yeri eritecek kadar yüksek akım sigortadan geçiyorsa o sigorta yanar. Bu daha çok sigorta yatağının veya bağlı olduğu kablo soketlerindeki kötü temas, korozyon, oksidasyon vb nedenlerle oluşur. İlk önce bundan emin olmalısınız. Ben olsam ilk önce bunu araştırırdım. Bu hangi sigortaysa ona bağlı cihazları gözden geçirirdim.Ayrıca erime genellikle tek taraflıdır. Yani sigortanın hangi tarafında erime ağırlıktaysa o tarafa gelen kabloların izolelerini soketinden 1 cm ötesinden bakırı çıkana kadar sıyırın (Bu işlemi yaparken akü pabuçlarını aküden ayırın) Bakır pırıl pırıl olmalı, morarmış,kararmış ise kötü temas o tarafın soketindedir. Kablo uzunluğu müsaitse kesin ve sigorta terminali dahil gerekli temizliği yapıp yeni soket takın. Tabi bu iş içinde bazı alet ve malzemelerde olmalı Örneğin konya sk. tan ısı ile daralan kablo manşonu, soket ve soket pensesi yada eliniz yatkınsa karga burun veya lehim- havya vs. lazım. Yoksa iyi bir oto elektrikçisine başvurmanız gerekecek. Ben bu işlerin çoğunu kendim hallettiğim için açıkçası "şu elektrikçidir" diyemiyorum.
Şarj dinamonuz 90 Amper ve ürün kodu[FONT="] [/FONT]03D903025J dir. yani Tam devrini bulduğunda 14.4 DC çıkış voltajı altında max. 90 amperi verir. Akünüzün ihtiyacı ise akünün üzerinde yazan "anma" değerinin 1/10' nu kadardır(K10)ve aksi düşünülmedikçe (akünün 10.5 V gibi hemen hemen tamamen boşalma durumları hariç) bu değerin üstüne çıkmaz, üstelik akü şarj voltaj değerine erişmeye doğru yani akü doldukça bu akımda düşer. Örneklersem 44 A/h bir akü teorik olarak 4.4 Amper, 60 A/h akü 6 amper ile 90 A/h akünün ise ortalama şarj akımı 9 amperdir. Peki arta kalan akım ne olacak. Örneğin farları , sisleri yaktınız. eğer xeonon vb ampul kullanmıyorsanız her bir ampul 55 Watt gücündedir 5 adedi (Geri dahil) tam devrede iken 275 Watt enerji bu ise 12 voltta 23 Amper demektir. Üstelik fabia' da uzun farları yaktığınızda kısalar sönmez, 2 ampulde aynı anda devrededir ve bu ek bir yük getiririr. Bu değerleri akünün olmadığını düşünün, o zaman alternatör üzerine binen doğrudan binen yüktür. (Aslında akünün boş veya bitik olduğu farkedilmediği uzun yol durumlarında özellikle de gece yolculuğunda yük alternatör üzerine tam bindiğinden alternatör arızaları başta diyot yanması bu nedenledir) Daha direksiyon pompası, radyo vb. gibi yüksek akım çeken cihazları işin içine katmadım.Akü varken bu akım harcamalarının ağırlığı akü üzerindedir. Kısaca akü sadece marş motorunu çalıştırsın yada aküyü şarj etsin gerekçesiyle araçlarda bulunmaz.
Elbette tüm bu yazdıklarımı akünüzün dolu,Alternatörde bir sıkıntının olmadığını ve anormal akım çeken bir cihazın bulunmadığını kabul ederek yazdım.
İlginiz için teşekkür ederim. Alternatörün ( söyleminizden anladığım kadarıyla, yanlış sözcük kullanımı yaparak "dinamo" dediğimiz) düşük besleme yapması benim kişisel düşüncem değil. Sözünü ettiğim diğer başlıkta yazdığım iletilerde de belirttiğim gibi bu tanıyı yetkili servis, araç çalışırken ve elektrik tüketen aygıtları açarak, gaz vererek ve rolantide olmak üzere beslemeyi test ederek verdi. Bana önerdiği iyileştirme ( işlemin adını da söyledi ancak anımsamıyorum) işleminin kesin çözüm olacağını, bu işlem yapılmazsa yine sigortanın aynı biçimde erimeye başlayacağını söyledi. Olaylar, söylenen biçimde gerçekleşmeye başlaması, ölçme işlemi sonucu koyduğu tanının doğru olduğunu düşündürdü bana. Yeni sigortayı, akü üstündeki sigorta sırasında yedek olanın yerine taktı. Zaten kendü yerinde sabitlenmesi mümkün değil erime nedeniyle.


Çevrimdışı kor_ay

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 338
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Picasso;480819
Sn.kor_ay,
Aslında alternatörünüzde bir sıkıntı olmadığı KESİN. O ampulü söndüren devre 14.4 V olmadıkça sönmez.
Peki öneriniz nedir? Ne yazık ki oto elektriği konusunda sizin gibi yetkin değilim. Onarım işlemini mutlaka bir serviste yaptırabilirm ancak. Aracı götürdüğümde de neye dikkat etmeliyim. Sorun bağlantılardan mı kaynaklanıyor?


Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kor_ay;480821
Peki öneriniz nedir? Ne yazık ki oto elektriği konusunda sizin gibi yetkin değilim. Onarım işlemini mutlaka bir serviste yaptırabilirm ancak. Aracı götürdüğümde de neye dikkat etmeliyim. Sorun bağlantılardan mı kaynaklanıyor?
@kor_ay,
İlk soru...
1-Akünüz boşalıyor mu? yani şarj tutmuyor mu?
Şarj tutmuyorsa ancak o takdirde alternatörün özellikle bir diyot yanması arızasından bahsedebiliriz. Bu takdir de de orada burada sigorta ısınması ve buna bağlı erime asla söz konusu olamaz.
2- Akünüz eski ve de özellikle bir gözü şu veya bu nedenle pozitif plakası aşırı şarj vb. nedenlerle dökülüp plaka altında birikerek kısa devre yapmış ise o takdirde 6 gözlü akünüzün bir gözünün kısa devre olması nedeniyle akünüz 5 göze düşmüştür ve akü voltajınız 10 V civarındadır. Bu ise şarj alternatöründen aşırı akım çekilmesine neden olacaktır. Eğer eriyen yer ve sigortası bu işin koruma devresi ise bir ihtimal bu sigorta aşırı ısınıyordur.. Ancak 15 yıllık meslek hayatımda yüzlerce stasyoner ve /veya araç akülerini şarj etmiş vede sürekli bakımlarını yapan biri olarak bu durumda örneğin 60 A/h' lik bir akünün 14.4 V' ta 20 amperden fazla akım çektiğini görmedim. O ısınan sigortanız kaç amperlik bilmiyorum ama en azından %90 ısınmayacağını düşünüyorum. Birde kısa bir bilgi vereyim, devrede 50 Amperlik bir sigorta varsa o devreen o miktarda akım çekilecek değildir. Genellikle motor bulunan devrelerde demarage (demaraj-kalkınma akımı) ilk harekette çalışma akımının 3-10 mislidir ve bu nedenle devreye yüksek akım değerinde sigorta konulur aynı zamanda sigorta hesaplanırken toplam akımın %20-25 kadar fazlası konulur)
3- Siz yinede o bölgeye giren çıkan kablo ve soketlerini kontrol edin. Servisin ileri sürdüğü tüm savlar baştan sona yanlış.Varsa elinizde bir AVO metre ve ölçmesini biliyorsanız yada bilen birine o sigortanın girişi ve çıkışındaki voltajı ölçtürün.Özellikle eriyen tarafta diğer uca göre en az 2 volt düşük çıkma ihtimali % 90 dır. Bu ise eriyen taraftaki kablo yada kablolarda yada soketlerinde mutlaka kötü temas olduğunu gösterir ki bu düşük voltaj aynı zaman o kablo yada kablolar üstünde çalışan özellikle endüktif yüklerin fazla akım çekmesine ve uzun vade de bu cihazların yanmasına neden olur. Mesela cam silecekleri gibi.
4-Ön göstergelerde araç çalıştırıldığında akü şarj ışığının sönmesi sorunun alternatörle bir ilgisinin olmadığının göstergesidir. Ve o  LED' i söndüren devre elektronikte Comparator (Kıyaslayıcı) denen bir devredir ve oldukçada hassastır. Referans gerilimi 14.4 V olan bir eşik voltajı ile alternatör regülatöründen gelen voltajı mukayese eder.Bu değerden düşük yada yüksekse devrenin çıkışı "SIFIR" olmaz ve LED sürekli yanar Bu değerde ise ki tabi biraz töleranslıdır çıkış "sıfır" olur ve LED' e gelen akımda sıfır olacağından LED söner.
5- Elbette bu devrenin yeri ayrı bir devremidir yoksa milletin beyin dediği o aliminyum kutunun içindemidir, açıkçası bilmiyorum. Ne yaptımsa Fabia' yı ilk aldığımdan beri aracın elektrik devre şemalarını bulamadım.Üstelik her yapılan makyajda bu şemalar az yada çok değiştiğinin de farkındayım.
Bu nedenle gözünü seveyim Fecia serisinin. Ne a kaaaaaa az elektronik, o kaaaa az sorun....:)


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Benzer olay başıma geldi size diğer konuda da yazmıştım sıkıntı akünün üzerindeki sigorta kutusununda onun değiştirdiğiniz zaman sıkıntı çözülecek.

Benim değiştirdiğim kutu bu haldeydi:



Çevrimdışı Picasso

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 592
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kadir_;480839
Benzer olay başıma geldi size diğer konuda da yazmıştım sıkıntı akünün üzerindeki sigorta kutusununda onun değiştirdiğiniz zaman sıkıntı çözülecek.

Benim değiştirdiğim kutu bu haldeydi:
................
@kadir_,
Bu terminali bu hale getiren kötü temasın yarattığı direnç sonucu ISI.:ok: Diğer bir değişle temas noktaları adeta "havya" gibi davranıyor.


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: Picasso;480847
@kadir_,
Bu terminali bu hale getiren kötü temasın yarattığı direnç sonucu ISI.:ok: Diğer bir değişle temas noktaları adeta "havya" gibi davranıyor.

Cereyan işlerinden hiç seviyesinde anlarım; ancak temas kötü ise cereyan tam geçemeyecek demektir, e bu durumda ısınma nasıl oluyor? Sıkıntılı aparat bir nevî elektrikli ısıtıcıların rezistansı gibi mi davranmış oluyor?