Arkadaşlar bu yazımı tüm otomatik vites sahibi forumdaşların sabırla okumasını tavsiye ederim. Zira her ne kadar benim aracım Skoda Citigo olsa da, aracımın problemini Land Rover sitesinde keşfettim. Ayrıca farklı otomatik vites arızalarında da benim faydalandığım yolun, sizler için de ucuz bir çözüm olabileceğini düşünüyorum.
Öncelikle kısaca sorunumdan bahsedeyim. Skoda citigo marka aracımda geri vites sorunu yaşıyordum. Aracı geri vitese aldığımda ekranda R harfi çıkıyordu, ancak araç gaza basmama rağmen geri gitmiyordu. Vitesi D konumuna alıp, aracı biraz ilerlettikten sonra tekrar geri vitese aldığımda araç geriye doğru hareket etmeye başlıyordu. Ancak bir süre sonra, özellikle çok sıcak havalarda ve sabah ilk çalıştırmada bu sorun iyice artmaya başladı. Hatta iki hafta kadar önce aracı uzun süre kullanıp evin önüne geldiğimde geri vitese hiçbir şekilde geçmedi. Bir saat kadar park ettikten ve hava soğuduktan sonra geri vitese geçmeye başladı. Bunun dışında aracı geri vitese aldığımda ve 2. vitesten 1. vitese düştüğünce oldukça sesli bir geçiş oluyordu.
Aracı servise bıraksam, otomatik vites arızası için en az 2-3 bin TL tamir parası gideceği için, uzun süre internette bu sorunla ilgili araştırma yaptım. Bir forumda Land Rover marka bir araçta benim sorunumun birebir aynısını yaşayan birisi vardı. Ona cevaben bir kişi, aracın şanzıman yağını değiştirmesi tavsiyesinde bulunmuş ve bunu uygulayan kullanıcının da sorunu bitmişti.
Bende aynı yöntemi uygulamaya karar verdim. Yetkili servise gittim durumu anlattım. Cevaben:
- Bu sorun şanzıman yağından kaynaklanmaz, ayrıca şanzıman yağı ömürlüktür kolay kolay değişmez. Siz aracı bize bırakın kontrol edelim dediler.
- Ben şanzıman yağını yine de değiştirmek istiyorum, nedir maliyeti dedim.
-Litresi 230 TL. Citigoya 2 litre yağ gider. Sadece malzeme 460 TL dediler.
İnternetten biraz daha araştırdım. Yabancı sitelerde, aracım için en uygun birkaç marka belirledim. Castrol Dex III Atf marka şanzıman yağının 2 litresini 65 TL'ye aldım. Sonra otomatik şanzıman işi yapan bir servise gidip, elimde diğer malzemelerle hem 45 bin bakımını hem de şanzıman yağını değiştirmeye gittim.
Şanzımancı da aynı servis gibi:
-Abi bu yağı niye değiştireceksin, senin sıkıntın yağdan değildir. dedi.
-Sen değiştir ben araştırdım, sorunun çözümü için önce ucuz yolu deneyeceğim dedim.
Bu seferde
- Abi sen yanlış yağ almışsın, citigoya "ATF" yağ konmaz dedi.
(Ustayı bozmamak adına ATF'nin Automatic Transmission Fluid, yani otomatik şanzıman sıvısı olduğunu söylemedim
- Usta sorumluluk bende sen koy dedim. Sonra yok biz yine de şase numarasıyla bir bakalım yanlış yağ olmasın dedi.
15 dk sonra:
-Abi senin yağ doğruymuş, dedi.
Neyse bütün değişimler yapıldı. Sonuç olarak şanzıman yağı değiştiğinden beri ne geri vitese geçmeme problemi kaldı, ne de sesli şanzıman geçişi sorunu.
Aracımın vites geçişleri acayip düzeldi ve akıcı oldu.
Özellikle sesli vites geçişi problemi olan arkadaşlar için mutlaka şanzıman yağı değişimini tavsiye ediyorum.