škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Tork Hakkında Bilgi

Kara · 47 · 11385

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kerem61

  • Twincharged Stratified in
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1638
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;414036
Her ikisi de sadece turbo kullanan motor.
Kompresör de turbo da aşırı besleme tabir edilen sistemler. Amaçları aynı ancak çalışma prensipleri farklı. Turbo, egsoz gazının çıkarken bir türbini döndürmesi esasıyla çalışır; kompresör ise hareketi direkt kasnaktan alarak çalışır.


evet turbo ıle kompressör arsındakı farkı calısma prensıbını bılyıorum da kompressör ıle supercharge aynı sey mı orada takılıyordum tesekkurler.

yalnız ben 122-25 lık motorlarıda turbo+komp. dıye bılıyorumdum :hmm:


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30124
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Alıntı yapılan: kerem61;414084

yalnız ben 122-25 lık motorlarıda turbo+komp. dıye bılıyorumdum :hmm:

 
Sadece turbo


Çevrimdışı Baylas

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 494
    • Profili Görüntüle
    • http://www.baylas.com
Çok ilginç bir konu olmuş hiç merak etmediğim ve aklıma gelmeyen şeyleri okudum bir anda :)


Çevrimdışı kerem61

  • Twincharged Stratified in
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1638
    • Profili Görüntüle
bir de şu soruma cevap arıyorum.... neden audi 125 lık yazılımı kullanırken vw 122 lık kullanıyor.?  neden vw nın 1.6 tdı caddy sı 102 hp ıken passat da skoda hepsınde ve audı kendısı 105 lık kullanıyor.. 3 hp ne degıstırıyor ??


Çevrimdışı amraam

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 204
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kerem61;414098
bir de şu soruma cevap arıyorum.... neden audi 125 lık yazılımı kullanırken vw 122 lık kullanıyor.?  neden vw nın 1.6 tdı caddy sı 102 hp ıken passat da skoda hepsınde ve audı kendısı 105 lık kullanıyor.. 3 hp ne degıstırıyor ??

3 hp lik fark genelde motor kontrol yazılımıyla oynanarak yapılıyor.Her motorun araçla ve şanzımanla olan uyumu farklıdır.Mesela Caddy daha ağır,ticari araç şartlarına göre yapılmış,yükleme kapasitesi yüksek,az yakması lazım,bakım aralığı uzun olmalı gibi her araçtan beklenen şey farklı.Bu da motor yazılımıyla oynanarak motorun çalışma karakteristiği değiştirilebiliyor.Buna kalibrasyon deniyor.

O 3 hp firmalara bir şey getirmez ama yukarıda bahsettiğim gibi çok farklı istekleri karşılamaya çalışırken bu farklarda çıkıyor işte.Ayrıca motorda ar-ge yapılırken gelen müşteri şikayetleri veya maliyet azaltma gibi sebeplerle de revizyona gidilebiliyor.


Çevrimdışı kerem61

  • Twincharged Stratified in
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1638
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: amraam;414149
3 hp lik fark genelde motor kontrol yazılımıyla oynanarak yapılıyor.Her motorun araçla ve şanzımanla olan uyumu farklıdır.Mesela Caddy daha ağır,ticari araç şartlarına göre yapılmış,yükleme kapasitesi yüksek,az yakması lazım,bakım aralığı uzun olmalı gibi her araçtan beklenen şey farklı.Bu da motor yazılımıyla oynanarak motorun çalışma karakteristiği değiştirilebiliyor.Buna kalibrasyon deniyor.

O 3 hp firmalara bir şey getirmez ama yukarıda bahsettiğim gibi çok farklı istekleri karşılamaya çalışırken bu farklarda çıkıyor işte.Ayrıca motorda ür-ge yapılırken gelen müşteri şikayetleri veya maliyet azaltma gibi sebeplerle de revizyona gidilebiliyor.


 acıklamanız ıcın tesekkur ederim. Bır seye takıldm okadar sey arasında :) caddy tıcarı daha az yakması gerek ıse 105 lık olması daha mantklı geldi bna :)


Çevrimdışı amraam

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 204
    • Profili Görüntüle
Tabi ki o motor tasarlanırken ne düşünülmüş bilemeyiz aklımıza gelemeyecek şeyler olabilir ama hemen şu an aklıma gelen şey şu oldu;misal jettadan(105 ps) söktün o motoru caddy taktın.araç ağırlığından 300 kg motora yük olarak geldiğinde motor jettadaki haline göre daha fazla yakmaya başlayacaktır.Bunu da kontrol altına almak için motor kontrol yazılımıyla oynarsın.

Daha bugün motorlar dersini veren hocayla muhabbeti döndü bu olayın.Beygiri fazla olan motor daha az yakar diye bir kural yok.Aksine güç istiyorsan yakıt yakman lazım.Motora az yaktıran asıl faktörler ,motor tasarımı,turbo,intercooler,yüksek basınçlı püskürtme gibi ana tasarım unsurlarıdır ve tabi ki yazılım gibi yardımcı unsurlarıdır.

Misal;

1.6 lt atmosferik bir araç 90 km hızda giderken 7 lt yaksın
1.6 lt turbo ve yüks. basınçlı püskürtme(Ecoboost) motorlu aynı araç aynı şartlarda 5.5 lt yakıyorsa bu aracın 180 ps olmasından dolayı değil tasarımının tamamen farklı olmasındandır.Yoksa sen 180 beygirin hepsini kullanmak iste bakalım kaç lt yakar o araç?
« Son Düzenleme: 13 Aralık 2012, 00:49:34 Gönderen: amraam »


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: kerem61;414177
acıklamanız ıcın tesekkur ederim. Bır seye takıldm okadar sey arasında :) caddy tıcarı daha az yakması gerek ıse 105 lık olması daha mantklı geldi bna :)
Caddy yeri gelecek tam yüklü rampada kalkış yapacak. Bunun için de motor azamî torkunu olabildiğince alt devirlerde vermesi lazım. Tüm bunlar ayarlanırken HP daha düşük çıkabiliyor. :wnk:


Çevrimdışı serkan28

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 12
    • Profili Görüntüle
selamlar.. programla aracların torku vede beygırı yukselıyormus. bununla ılgılı bılgısı olan varmı arac ıcın ne gıbı faydası veya zararı olur.


Çevrimdışı kerem61

  • Twincharged Stratified in
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1638
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: amraam;414189
Tabi ki o motor tasarlanırken ne düşünülmüş bilemeyiz aklımıza gelemeyecek şeyler olabilir ama hemen şu an aklıma gelen şey şu oldu;misal jettadan(105 ps) söktün o motoru caddy taktın.araç ağırlığından 300 kg motora yük olarak geldiğinde motor jettadaki haline göre daha fazla yakmaya başlayacaktır.Bunu da kontrol altına almak için motor kontrol yazılımıyla oynarsın.

Daha bugün motorlar dersini veren hocayla muhabbeti döndü bu olayın.Beygiri fazla olan motor daha az yakar diye bir kural yok.Aksine güç istiyorsan yakıt yakman lazım.Motora az yaktıran asıl faktörler ,motor tasarımı,turbo,intercooler,yüksek basınçlı püskürtme gibi ana tasarım unsurlarıdır ve tabi ki yazılım gibi yardımcı unsurlarıdır.

Misal;

1.6 lt atmosferik bir araç 90 km hızda giderken 7 lt yaksın
1.6 lt turbo ve yüks. basınçlı püskürtme(Ecoboost) motorlu aynı araç aynı şartlarda 5.5 lt yakıyorsa bu aracın 180 ps olmasından dolayı değil tasarımının tamamen farklı olmasındandır.Yoksa sen 180 beygirin hepsini kullanmak iste bakalım kaç lt yakar o araç?


 gayet  güzel bir açıklama olmuş teşekkür ederim.  Peki dıyelım  Caddy dekı 102 lık motor yerıne  105 lık olsa uzerıne bınen 300 kg yı daha rahat cekmez mi ve cok az da olsa yakıt azalmaz mı? (tork devrının aynı oldugunu var sayarsak)
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;414198
Caddy yeri gelecek tam yüklü rampada kalkış yapacak. Bunun için de motor azamî torkunu olabildiğince alt devirlerde vermesi lazım. Tüm bunlar ayarlanırken HP daha düşük çıkabiliyor. :wnk:


kisa ve oz bır acıklama olmus.aklıma yattı :)


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30124
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Alıntı yapılan: kerem61;414354
Peki dıyelım Caddy dekı 102 lık motor yerıne 105 lık olsa uzerıne bınen 300 kg yı daha rahat cekmez mi ve cok az da olsa yakıt azalmaz mı? (tork devrının aynı oldugunu var sayarsak)
 
:)

3 bg'in farkı hissedilmez çekişte, hatta son hızda bile farkı olmayabilir tork değerleri aynı olduğunu düşündüğümüzde


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: Uğur@k@r;414198
Caddy yeri gelecek tam yüklü rampada kalkış yapacak. Bunun için de motor azamî torkunu olabildiğince alt devirlerde vermesi lazım. Tüm bunlar ayarlanırken HP daha düşük çıkabiliyor. :wnk:

Alıntı yapılan: kerem61;414354
kisa ve oz bır acıklama olmus.aklıma yattı :)
Bundan başka tüm dişli oranları da ona göre ayarlı olacak. Fabia I' in 68HP, 75HP ve 101HP' nin dişli oranları hep birbirinden farklıdır. ;)


Çevrimdışı kerem61

  • Twincharged Stratified in
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1638
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;414356
3 bg'in farkı hissedilmez çekişte, hatta son hızda bile farkı olmayabilir tork değerleri aynı olduğunu düşündüğümüzde


olsun.3 hp kağıt ustunde oynar benim ıcin :-)


Çevrimdışı amraam

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 204
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kerem61;414397
olsun.3 hp kağıt ustunde oynar benim ıcin :-)


Uğur bey gerekli açıklamayı yapmış. :D Her şey beygir değil bu arada.Yük çekmek için tork gerekir.Bu yüzden kamyon motorlarında torkun yüksek olmasına dikkat edilir.

Hocalarımızın tanımları;

Bir motoru çıkardın arabadan deney düzeneğine bağladın karşında duruyor.Motor çalışırken krank milini elinle tutarak durdurmaya çalıştığını varsayalım.Buna motoru yüklemek denir.
 
Bu sırada motorun bizim elimizi döndürmeye çalışmasına da tork denir.


Çevrimdışı kerem61

  • Twincharged Stratified in
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1638
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: amraam;414448
Uğur bey gerekli açıklamayı yapmış. :D Her şey beygir değil bu arada.Yük çekmek için tork gerekir.Bu yüzden kamyon motorlarında torkun yüksek olmasına dikkat edilir.

Hocalarımızın tanımları;

Bir motoru çıkardın arabadan deney düzeneğine bağladın karşında duruyor.Motor çalışırken krank milini elinle tutarak durdurmaya çalıştığını varsayalım.Buna motoru yüklemek denir.
 
Bu sırada motorun bizim elimizi döndürmeye çalışmasına da tork denir.

 Teşekkür ederim biliyorum.3000 devir yapıp 2000 den fazla tork üretiyor çekiciLER. düşünüldüğü zaman 2000 nm  tork üreten bir motorun devasa beygir sahip olması beklenirken öyle olmuyor
Dediğz gibi. Ama ben gene 3 hp mi isterim :)