škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

1.4 TDI'ın ciğerine inelim

Ziyaretçi · 139 · 63402

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Ben de bir iki örnek olay eklemek isterim.:)
 
Mesela benim arkadaşın 1.6 Vectra'sı (araç 1250 kg civarı, 101 hp) benim bir zamanlar pek ciddiye almadığım bir rakipti. Taki bir kaç değişik koşulda onu sınayana kadar... Zira araç yüksüzken pek can yakıcı hareket edebiliyor. Ayrıca düşük devirlerdeki sürüş konfordu değil bizim 1.4 TDI, 1.6 dizelleri bile "yer". Benim 1. viteste yarım debriyajla aracı ıkındırarak geçtiğim kasisleri debriyaja dokunmadan geçiyor. Hatta benim için debriyajsız imkansız olan 2. vitesle kasis geçişini bile bazen rahatça gerçekleştirebiliyor.
 
 
Ha bir de rampa çıkışı var. O eski "tdi rampada ezer" sözleri her şart için geçerli değil. Benim toplam 3 kişi artı bagaj ile pek de hoşnut olmadan çıktığım rampaya arkadaşın aracını da sürdük birkaç ay önce. Hani o da rezil olsa gam yemem. Ama araçta toplam 4 kişi artı lpg tankının ağırlığına, aracın 150.000 küsürde olmasına, motorunun ciddi performans kaybı yaşıyor olmasına rağmen bizim 60-70 ile girip ancak 90 civarı ile çıktığımız rampayı, onun aracıyla aşağı yukarı aynı hızla girip 75-80 ile çıktık. Üstelik onun aracı hatrı sayılır ölçüde daha yüklü idi. Az önce saydığım yıpranmışlığı, bakım ihtiyacı da cabası. (Bu arada LPG tankının sadece ağırlığı dezavantajdı. Zira denemeyi benzin ile yaptık.)
 
Ben o denemeden sonra bu işi daha çok düşündüm. O ağırlığına ve diğer sıkıntılarına rağmen Vecta sahibini pek de utandırmıyor. Gerçi bunda Opel'in o mükemmel ötesi motorunun da payı var. Günümüzde bile genel ihtiyacı rahatça karşılayacak, tork gayzeri karakterli bir motor.(3600 devirde 150 nm. Üstelik daha eski modellerde 3200'de veriyordu aynı torku:hanz:) Ama bizim "torku iyi değil" deyip küçümsediğimiz benzinli motorlar bizimkine yakın, denk ya da üstün gelen rampa performansları sergileyebiliyorlar.
 
Öte yandan pek çok rampada da bizim araçlar 2500 civarında seyirdeyse rampa çıktı diye de vites küçültülmez. Yani biz aracı hızlandırmak gibi özel bir amaca sahip değilsek girdiğimiz vitesle rampayı bitiririz. Atmosferik benzinlilerde standart seyir için kullandığın viteste rampa bitirmek çok zor. (benim kıyasladığım rampalarda imkansız idi)
 
Yani rampa tırmanışı söz konusu olduğunda normal bir kullanıcı için torku bol bir dizel hakikaten çok avantajlı. 100'lük benzinliden 80'lik dizele geçen rahat eder. Ama işi bilen ve performans talep eden bir sürücü iseniz, amaç girdiğiniz rampayı hızlanarak çıkmaksa, en yüksek hızla çıkmaksa tork yanıltıcı olabilir.:D
 
===================================================

 
Sonuçta düşünülmesi gereken pek çok püf noktası var. Çok devir çeviren makinenin kısa şanzıman kullanabilme avantajı, performans talebinde üst devirlerde üretilen torkun önem kazanması, kısa şanzıman ile teker torkunun uzun şanzımanlı yüksek torklu araca kıyasla üstün olması vb...
 
 
=====================================================
=====================================================
 
 
 
Bu arada Hakan; bizim motorun VGT'lisi de var desem ne dersin ?:hanz::kiki::rm::heyo:
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: SEAHAWK;22388
Ben de bir iki örnek olay eklemek isterim.:)
 
Bu arada Hakan; bizim motorun VGT'lisi de var desem ne dersin ?:hanz::kiki::rm::heyo:


yeni ibiza derim :)


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;22391
yeni ibiza derim :)

 
Ben de değil derim.:kiki:
 
 
Linkini aşağıda veriyorum. Meğersem biz aylardır boşuna konuşup duruyormuşuz. Audi, A2 modeli için 75'lik 1.4 TDI'ın üzerine bu motoru geliştirmiş 6 yıl önce.:D
 
Yalnız bizim basit bir-iki modifikasyon olarak gördüğümüz işlem, AUDI tarafından bir hayli karışık bir şekilde ele alınmış. Pek çok ilave modifikasyon mevcut. Sanırım bunun getirdiği ilave maliyetin de etkisiyle (belki de söylendiği gibi 1.9'un önünü kesmesin diyedir:D) bu motoru ortalıkta göremiyoruz.
 
Motor belli bir aralıkta 230 NM tork ve 4000 devirde 90 hp güç üretiyor.:ok:
 
 
 
http://www.worldcarfans.com/103111011117/page2/new-audi-a2-14-tdi-with-90-bhp-engine
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
gerçekten müthiş, hem daha hafif, hem daha güçlü :) çok can yakar bu.

peki yeni Ibızada'ki bizim motor torku niye 1800-2200 arası sabit 195 olarak veriyor?


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Ben onun hala bir hata olduğunu düşünüyorum.:) Ona bakarsak sitede 105'lik 1.6 benzinlisinin 0-100'ünün de 6.5 saniye olduğu yazıyordu bir ara.:hanz:
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2009, 18:17:12 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi

Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Benim kafam karıştı yazıları okuyunca şimdi Benim kıyasım şöyle olucak bizim arama mesela 3000 devir altına düşünce ölü gibi çabuk toparlanamıyor ama 3500-4000 arası istediğin kadar yüklen çek yap banamısın demiyor fırlıyor bunun nedeni torkun o devirde düşük olması mı yüksek olması mı tam olarak ne oluyor?
 
Tork aracın ivmesini sağlamıyormu şimdi? Kafam iyice çorba oldu aslında ikisi arasındaki orantıyı sağlayamadım
 
Mesel şu örneklerden bi heseplama yaparsak?
 
Biri 1.4 superB
 
http://skoda.arabalar.com/superb/14-125-hp-elegance/6081
 
Biride octi 1.8T
 
http://skoda.arabalar.com/octavia/18t/627
 
superB 1600 devirde 200 tork alıyor bende 1750 devirde 210 tork alıyorum biri 125 hp biri 150 şimdi fark ne arada 25 hp fark var ama tork farkı 10?
 
Ayrıyetten ben aracı 5700 devirde mi kullanayım ki atak olsun yoksa 1750 devirde mi?
 
Biraz detaylı bilgi istiyorum sizlerden k.bakmayın bi taraftanda yoruyorum :)



Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;22401
il sayfa, ilk mesaj oku.

Benim dediğim o araç o beygirle o torku nasıl yakalıyor?
 
200 tork alıyor bende 210 tork alıyorum 25 hp fark var arada üstelik?
 
1.8TSI da 160 hp arada 10 hp fark var tork olarakta o 250 tork ben 210 etmen ne olması lazım turbo desen bu tork+beygir sağlar peki beygir düşük tork nasıl bu derecede?


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Kadir abi; sorunuzun cevabı güç formülünde gizli.
 
Örnek vereyim:
 
OPEL-FIAT'ın, CDTI-Multijet motorunu herkes bilir. 90 hp üreten VGT'li bir versiyonu var. Maks torku 200 nm'dir. Gücü 4000 devirde 90hp'dir.
 
Aynı motoru kullanan Lancia Ypsilon'da bunun bir 105 hp'lik modeli var. Onun da maks torku 200 nm.:) Peki bu 15 hp'Lik güç farkı nerden geliyor ?
 
Şurdan; 90'lık olan 200nm'ye ulaştıktan sonra torku giderek azalıyor. Bir noktada ( o nokta 4000 devir noktası) torkunun azalışı devrin artışının önüne geçiyor. O nokta artan devirle birlikte artan gücün yükselişinin son bulduğu nokta. 105'likte ise 4000 devir gene bu nokta. Ama 105'lik Multijet o noktaya kadar daha yüksek bir tork bandına sahip olduğundan, o sözünü ettiğimiz "maks noktasında" daha yüksek bir güce sahip. Hatta verdiğim formüle dayanarak o noktada ürettikleri torku yazayım:
 
 
90'lık Multijet'in 4000'de ürettiği tork: 66kw/4 = 16.5 kg.m = 161 NM
 
105'lik Multijet'in 4000'de ürettiği tork: 78kw/4 = 19.6 kg.m = 192 NM
 
Burdan 105'Liğin neredeyse sadece altta ürettiği torku koruyarak bile dünya kadar güç ürettiğini de görmüş olduk bu arada.:heyo:
 
 
========================================================
 
 
Hakan, bu arada şimdi orjinal siteyi kontrol ettim. Orda da o kadar ciddi bir site hazırlanmış olmasına rağmen gene aynı bilgi var. (1800-2200 olayı) Sanırım sen haklısın. Bu gerçek bir veri olabilir.
 
Ama bunu yapmak için gene de VGT şart değil. Chip tuning misali, alt devirler güçlendirilip 1800-2200 arası tork limitörü uygulanmış olabilir.:ok: (mümkünse bize de uygulasınlar:hanz:)
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2009, 18:29:08 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
yani kafayı yememek elde değil, alt devirlerdeki bayıklık gidecek düşünsene :)

bu yazılımı istemek lazım aslında.


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Bu arada ben sizden küçüğüm yaş 16 beni böyle merak sarar sürekli öğrenmek istedim az buçuk çözdüm işi sanırım :)
 
Birde biraz şu VGT dediğniz olaya baktım internette normal turbodan farkı nedir bunun?


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
VGT değişken geometrili turbodur.

paller açıklığını devre göre ayarlar.


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;22410
yani kafayı yememek elde değil, alt devirlerdeki bayıklık gidecek düşünsene :)
 
bu yazılımı istemek lazım aslında.

 
Haklısın.:) Ama aslında tek suçlu da motor değil, biliyor musun ? Bugün yolların fatihi, tork gayzeri Ford Focus 1.6 TDCI'ın şanzıman oranlarını hesaplayıcı da hesaplattım; 4 ve 5 hariç bizim Cordoba'dan kısa oranları var neredeyse.:confused: Bizim 1.4 TDI'lar (75 ve 80'likler) hacim ve güçlerine göre abartılı uzunlukta şanzımanlara sahipler. Özellikle 1,2 ve 3. vitesleri ile ancak çok güçlü motorlar benzer uzunluğa sahip.
 
Sanırım şanzıman biraz kısalsa motor da alt devirlerde daha rahat hareket eder.:kiki:
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2009, 18:42:11 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: SEAHAWK;22413
Haklısın.:) Ama aslında tek suçlu da motor değil, biliyor musun ? Bugün yolların fatihi, tork gayzeri Ford Focus 1.6 TDCI'ın şanzıman oranlarını hesaplayıcı da hesaplattım; 4 ve 5 hariç bizim Cordoba'dan kısa oranları var neredeyse.:confused: Bizim 1.4 TDI'lar (75 ve 80'likler) hacim ve güçlerine göre abartılı uzunlukta şanzımanlara sahipler. Özellikle 1,2 ve 3. vitesleri ile ancak çok güçlü motorlar benzer uzunluğa sahip.
 
Sanırım şanzıman biraz kısalsa motor da alt devirlerde daha rahat hareket eder.:kiki:

doğru diyorsun, 2 de 80 yapan 1.4 dizel pek azdır zannımca :hanz: