škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

1.4 TDI'ın ciğerine inelim

Ziyaretçi · 139 · 63399

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Evet... Başlığımız açılalı 1 yıldan fazla olmuş. Edindiğimiz pek çok tecrübeyle yeni bir şeyler eklemek gerek diye düşündüm. Eskileri elden geçirdim anlayacağınız.:++:
 
 
 
 
Alıntı yapılan: SEAHAWK;21481

 
Ha; bir de bilmeyenler için güç hesaplama formülünü vereyim. Pek çok yanlış bilgiyi sırf bu formülle çürütmek mümkün.:)
 
 
(kw cinsinden) GÜÇ = (kg.m cinsinden) TORK X devir
 
Yani güç ve tork bağımsız şeyler değil. Torkun yüksek olması, o devirdeki gücünüzü arttırıyor.:ok:

 
Makineci kankam Oğuz Ziya'nın belirttiğine göre bu formul tam da böyle ifade edilmiyormuş aslında. Ama mantıken benzerlik taşıdığından, sizler bu formülü gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz. Çok ufak newtonmetre hatalarıyla hala geçerli. Pi'yi 3,14 yerine 3 mü almışız, tam tersi mi, bilmiyorum.:D
 
Formülün geçerliliğini adam gibi tork grafiklerinden de görebilirsiniz zaten. Hatta bu yöntemle hatalı bazı grafikler de tespit ettim.:ok: (Kia'nın resmi kataloğunda yayınladığı 1.6 CRDI grafiği örneğin)
 
 
 
 
Alıntı yapılan: SEAHAWK;21483
.......
Bu arada; artık 4000 olayına tam katılmıyorum. Şartlara göre değişiyor. Genelde 4300 ideal büyütme devri bence. Ama şartlar senden yanaysa (rampa iniş vb) 4500 olur; negatif etki varsa icabında biraz düşer.
 
 
Ama belli devrin altına düşüyorsa, farklı bir durumla karşılaşmış olabilirsin.
 
Şöyle ki;
 
Çayyolu'nu İncek'e bağlayan bir bağlantı yolu var. 4-5 yıl önce yapıldı. İdeal sürüş eğitim sahası ve araç test yeridir.
 
Orda Çayyolu istikametinden İncek'e giderken 2 baba rampa var. Orda aracı çok zorladım. Mesela orda araç da yüklü (sürücü + 200 kg) ise 3. viteste 3500 devir civarına kadar hızlanıp orda sabit kalıyor. O noktada vites de büyütsen, devir 2200'e gelse gene hızlanamazsın artık.
 
 
Neyse bu biraz farklı bir konu oldu. Kısaca şunu söyleyeyim. Genel anlamda çabuk hızlanmak için 4300 devre kadar normal. Yüklüysen vb. bu değer biraz düşebilir.(erken büyütmen gerebilir) Ama baktın baya baya düştü bu değer (benim 3250'de olduğu gibi) hızlanmaktan ümidi kes. Vites büyütmenin anlamı yok, bilakis, araç şişip hız kaybedebilir.
 

 
http://skodaturkey.com/showthread.php?t=6714&page=2
 
 
Bu linkini verdiğim başlıkta belirttiğim üzere her vites geçişinde, kullanılan viteslerin oran farkına göre farklı bir devir gerektiğini vurgulamak lazım şimdi. Yani ortada sabit bir "maksimum verim devri" yok. Benim iddiam bizim araçta mevcut şanzıman oranlarının da etkisiyle bu devirlerin sırasıyla 4300 (1'den 2'ye), 4200(2den 3'e), 4100(3'den 4'e) ve 4000(4'den 5'e) civarı olduğu yönünde. (üstteki yazının ilk paragrafına güncelleme)
 
 
Bu durumda üstteki yazının ilk paragrafından sonraki bölüme göre örneğin 3. viteste rampa tırmanıp 3750 devirde tıkanıyorsanız, yapacağınız başka bir şey yoktur. Ancak tıkandığınız devir 4300 ise bir üst vitese geçerek hızlanmanız mümkündür. (tabii 4100'de geçmemiş olmanız hatadır aslında, o ayrı)
 
 
 
Alıntı yapılan: hakanerdogan;22091
tabi ki, birde şunu anladım, 1 haftadır V6 3.2 Isuzu benzinli atmosferik motorunu 1.8 tonluk bi araçta kullanıyorum, benzinlinin torku bambaşka bir olay.
 
2900 devirde 300 civarı bi tork veriyor olmalı ve bu devrin çok çok altlarındada canlı namussuz, o kasayla fabia ile 2500 ün altında çıkılmayacak rampayı 1500 devirde ''vites düşürmeksizin hızlanma isteği'' ile alıyor.
 
ciddi bi 2.0 TDI kullanmışlığım var, V6 ya nazaran daha düşük devirde daha çok tork veriyor. lakin 1600-1800 devir bandından sora açılıyor. buna mukabil V6 danda daha az devir bandı oluşu dezavantaj.
 
yani anladığım şu, tork çok çok önemli ama, beygirde işi değiştiriyor, hemde çok fazla. üst devirlerde verilen bir şey olsa bile potansiyei yetiyor, V6 205 bg ama 2.0TDI 140. ciddi fark.
 
hele ki 4000-5000 den sonra V6 sesiyle, kaçışıyla yardırıp yok ediyor, tork daha az ama beygirden tokatlıyor.
 
bu motor bir otomobilde olsa ne can yakardı ya, daha bir kavşakta düzgün dönmedim, gazı yarıya ittirir ittirmez 1.8 ton cüssesiyle feci yan veriyor otomatik şanzımanda bile, drift yapmayıda beginner seviyesinde öğrendim sayılır.
 
yani benzinli ve kuvvetli bir motor hiç bişeye değişilmez, kaza yapınca 1 hafta kaskonun 97 beygir Erasına bindim, 1.4, motor değil, 1.4 TDI ona ters tokat çarpıp düz yamultur.
 
ama V motorda hacim artınca iş değişiyor. benzinli daha keyifli.
 
ama hala dizelden yanayım :++:
 
95 km gezmişim, 50 TL benzin almışım. ama bunun içinde bi 5-6 km lik off-road maceram var 4 çekerde, anlık 50 nin altına inmiyordu ordada yaktık baya.
 
hiç bir zaman dizelden vazgeçemem, V6 dizel olacaktı of of...
 
verim=dizel forever :adm:

 
Dizel gerçekten verim makinesi... Bugün çevre yolunda çok dik ya da çok hafif olmayan bir rampada 5. vites ile tam gaz ile hızlanarak araç geçerken fark ettim; ayağım dipte iken, devir 2200-2400 arasında ağır ağır hızlanırken anlık tüketim değeri 12 küsür litreyi geçmedi... Dalga geçer gibi ya.:D
 
 
 
Alıntı yapılan: SEAHAWK;22388
Ben de bir iki örnek olay eklemek isterim.:)
 
Mesela benim arkadaşın 1.6 Vectra'sı (araç 1250 kg civarı, 101 hp) benim bir zamanlar pek ciddiye almadığım bir rakipti. Taki bir kaç değişik koşulda onu sınayana kadar... Zira araç yüksüzken pek can yakıcı hareket edebiliyor. Ayrıca düşük devirlerdeki sürüş konfordu değil bizim 1.4 TDI, 1.6 dizelleri bile "yer". Benim 1. viteste yarım debriyajla aracı ıkındırarak geçtiğim kasisleri debriyaja dokunmadan geçiyor. Hatta benim için debriyajsız imkansız olan 2. vitesle kasis geçişini bile bazen rahatça gerçekleştirebiliyor.
 
 

Bu koyu kısımdaki durum hakkında artık farklı düşünüyorum. İki noktada fark var:
 
1.si, bizim araçta kesinlikle aynı stop etme korkusunu yaşamıyorum. Sanırım hem araç hem de biz alıştık... Yayvan kasislerden çoğunlukla 2. viteste 750-1000 devir arasında geçiyorum. Küt kasislerde ise gene ister 2. vites ister 1. vites ile geç; araç kendi beslemesiyle kütür kütür geçiyor. Artık araç mı daha rahat hareket ediyor, ben mi araca daha rahat güveniyorum, bilemem. Ama çekinmeden ayağımı gazdan çekip debriyaja falan dokunmadan rölanti altı devirlerde geçişler yapabiliyorum.
 
Tabii hava filtresi 15 bin km'de bir değişseydi aynı yorumu yapabilir miydim bilmiyorum.:) Sonuçta bu deneyimlerimde en kirli hava filtresi 5 bin km kullanılmış oluyor.
 
 
2. olarak ise arkadaşın Vectra'nın en azından benim kullanımım sırasında çok da abartılı bir rölanti keyfi yaşatmadığını belirtmek lazım. Bizim eski Astra'nın çevirme gücü yok en azından. Tabii bu Vectra gayet sert şartlar altında 200 bin km'yi devirdi, o ayrı konu.:)
 
 
 
 
Alıntı yapılan: hakanerdogan;22410
yani kafayı yememek elde değil, alt devirlerdeki bayıklık gidecek düşünsene :)
 
bu yazılımı istemek lazım aslında.

 
Geçen haftalarda yaptığım olağan servis ziyaretinde sorduğum üzere, servisimizi olan Doğuş Oto'da böyle sıradışı yazılım istekleri pek karşılanamıyormuş. Yani daha önce bahsi geçen "80'lik yazılımını 70'liğe aktarın" tarzı bir yaklaşım en azından Doğuş tarafından pek kabul göreceğe benzemiyor. Bu iş için gene Chip Tuning uzmanlarından faydalanmak gerekecek gibi.(ya da özel servisler)
 
Alıntı yapılan: SEAHAWK;29138
Hep güç, hep tork, hep hız, hep yardırma...:hanz:
 
Biraz da konfor ve yakıt tüketimi konularına değinelim.:ok:
 
 
Öncelikle, son 2 haftada yaptığımız mecburi otoyol sürüşlerinde pek çok gözlemde bulundum. Bu motorun hem ekonomi hem de sessizlik bakımından sihirli bir devri var: 2250 devir. Şayet kruz kontrolünüz varsa 2250 devir 100 km/s'ye sabitleyin, farkı göreceksiniz.
 
Bu devir/hız kombinasyonunun 2 avantajı var.
 
1.si, inanılmaz bir sessizlik sağlıyor. 2250'nin biraz üstü ya da altı çok daha gürültülü bir sürüşe neden olurken 5. vites 2250 devirdeyken araçta sadece lastik ve rüzgar sesi duyulabiliyor.
 
2. olarak da yakıt ekonomisine büyük bir katkı sağlıyor. Normalda düz gidişte 5. vitesin mümkün olan en düşük devri tabii ki daha ekonomik. Ancak örneğin 5. viteste 1900 devre sabitlerseniz, karşınıza çıkacak en ufak eğimde bile aracın ciddi bir şekilde zorlandığını görebilirsiniz. 2250 devirde ise hemen her rampayı zorlanmadan (4. vitese inmek zorunda kalmadan) aşmanız mümkün. Bu sayede konforlu bir şekilde yakıt ekonomisini de gözetmiş olursunuz.:ok:
 
İşte bu 2 sebepten ötürü, yol müsaitse, aceleniz yoksa, kruz kontolünüz varsa 100 km/s'ye hızınızı sabitleyip sessiz sedasız ve ekonomik bir şekilde aracınızla yollarda akabilirsiniz.:ok: Şiddetle tavsiye ederim.:boks:
 

Koyu kısımdan pek emin değilim. Daha önce "az yakmak" isimli başlıkta da belirttiğim üzere CC'yi belli bir devre kilitleyip tırmanmak pek de ekonomik olmayabiliyor. Kaldı ki CC illa ki kullanılacaksa o "en ekonomik devir" 2200 midir, değilse kaçtır, bilemiyorum. Çok sayıda deneme yapmak lazım; zira 1600-2500 aralığında olduğunu tahmin çok sayıda ihtimal var.
 
 
 
Alıntı yapılan: SEAHAWK;29715
Kır tabii, ilk imkan da ben de bir iki deneme yapmak istiyorum.:ok:
 
3.5 litre mümkün müdür, ne dersin ?:wnk:

Şu kısmı görünce de hafiften "peh" çektim. Hey gidi günler hey.:D
 
3 litre mümkün müdür Hakan, ne dersin?:wnk::++:
 
 
 
Alıntı yapılan: SEAHAWK;36555
Benim aklıma gelenler şimdilik bu şekilde. Ama sebep(ler) ne olursa olsun, bu uygulama 80'liğe çok iyi bir ilaç olmuş aslında... İlk servis ziyaretinde ayrıntıları sormayı düşünüyorum.:ok: Bakarsınız uygun maliyetli bir uygulama mümkün olur.:favo1:

BMS kodlu motordaki değişikliklerin BNV kodlu motorda uygulanıp uygulanamayacağına dair bu soruyu servise sordum. Tahmin edeceğiniz üzere olmuyor.:D
 
Olsa da olmaz yani; öyle işte. Ama 3000 bin liraya yakın bir ücret karşılığı garantili yazılım modifiyesi yapıyorlar, haberiniz olsun.:D
 
 
Alıntı yapılan: kadir_;38753
Ben babamdan biliyorum hayatta devir saatine bakmaz ne kulaktırki o motorun devrini içinde hissediyo o derece:D
 
Ama babamda sürekli söylüyor 3500 ün altına düşmiceksin araba şişiyor gaza basınca fırlayamıyor bir alt vitesi istiyor eğer 3500-4000 arası ise hiç üzmüyor..

 
Kadir, sizin araç bildiğim kadarıyla 1750 ile 4000 küsür devir arasında sabit tork üretiyor. Sen ise 3500 gibi çok belirgin bir patlama noktası olduğunu söylüyorsun, öyle mi ?
 
Eğer sen de bunu söylüyorsan dizellerde kafamı çok kurcalayan bir meseleyi tekrar gündeme getirip tartışmamız gerekecek...
 
 
 
Alıntı yapılan: roomster.;99638
Bunu bizim araba yeni olmasına rağmen bende farkettim geçen siteye gaz vermeden hafif eğimden giriş yaptım.Rölantide araba kendini götürdü.Roomster 1305 kg aynı motor

 
Aracınız baz donanımda 1245 kg. Üst donanım paketinizin de etkisiyle 1305 kg'ye ulaşmış mıdır, emin değilim.
 
 
 
Alıntı yapılan: roomster.;99649
Benzinli de nedense bana bi zorlanma ağırlık hissi geliyo ama dizel hala çözemediğim bi rahatlık sağlıyo...

Sebep, dizel motorlarda göreceli olarak erken gelen tork. Normal kullanıcılar turbo dizellerde bu nedenle çok yüksek güç hissi elde ediyor. Çünkü aracın 2000-3500 devir arasında ürettiği güç hakikaten yüksek. Ancak genelde bu devirden sonra azalan tork gücü de az kılıyor. Yani 80 hp'lik dizel, gene 80 hp'lik benzinli gibi davranmaya başlıyor belli bir devirden sonra.
 
 
 
Alıntı yapılan: kadir_;99763
Turbolu bir araç kullansan benzinli görüşün eminim ki değişicektir dizel ekonomi amaçlı daha çok pek haşin kullanımı sevmez böğürür duru benzinlinin devirlenirken sesi yeter bi kere ama o kadarda yakar :D

 
Kim demiş ?:D 80 hp'lik TDI ile 100hp'lik benzinli motoru kıyaslayanımız çok olduğu için böyle bir kanı var Kadir. 110 hp'lik dizel ile 110 hp'lik atmosferik benzinli kıyaslandığında dizelin açık vereceği çok az nokta kalır. (tartışılır)
 
 
 
=================================================
 
 
 
Bir yazının daha sonuna geldik. Başlık... Artık canlansın.:kro:
« Son Düzenleme: 05 Temmuz 2010, 00:15:30 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
Valla 1.4 dizel havamda hic degilim :D
 
Isten ciktik gecenin 1 i mi nedir, bizim mudur dedi gelin elemanlar atayim sizi, dedik olur 6 kisiyiz 3'umuzun bisikleti var sorun olur mu dedik yok olmaz dedi.
 
Takildik otoparka bi ciktik bir Suburban var herifte :D
 
3 bisikleti bagajina koyduk :D toplamda 7 kisi bindik yav yok bole bisiy cihazda 92 model :D
 
Adam 1000-1200 devri sasmadi yav komedi gibi ya kafayi yedim, 1200 devirde sardi rampaya cikti kolum gibide oranli 3 ileri var.
 
V8 kudreti hocam 350 small block idi birde :D
 
Benzinli atmosferik V makinenin uzerine cihaz tanimam daha :++:


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Abi gelince arabayı satmada bu gidişle niyeti bozucan :D

Serkan abi aynen öyle 3500 altında devirlenme biraz daha hantal kalıyor özellikle uzun yolda hiç düşürmez 3500 altına genelde bastığı anda devirlensin ister babam bu 3500 altında biraz hantal ağar kalıyor aracın map ında böyle sanırın o arada turbo-lag gibi birşey oluyor 3500 den sonrası canavar gibi dokundun mu kopup gidiyor :)
« Son Düzenleme: 05 Temmuz 2010, 00:52:55 Gönderen: kadir_ »


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: hakanerdogan;121831
Valla 1.4 dizel havamda hic degilim :D
 
Isten ciktik gecenin 1 i mi nedir, bizim mudur dedi gelin elemanlar atayim sizi, dedik olur 6 kisiyiz 3'umuzun bisikleti var sorun olur mu dedik yok olmaz dedi.
 
Takildik otoparka bi ciktik bir Suburban var herifte :D
 
3 bisikleti bagajina koyduk :D toplamda 7 kisi bindik yav yok bole bisiy cihazda 92 model :D
 
Adam 1000-1200 devri sasmadi yav komedi gibi ya kafayi yedim, 1200 devirde sardi rampaya cikti kolum gibide oranli 3 ileri var.
 
V8 kudreti hocam 350 small block idi birde :D
 
Benzinli atmosferik V makinenin uzerine cihaz tanimam daha :++:

 
 
Hahah, ibretlik olay.:++:
 
 
Ama gene de söz konusu motorların yeri ayrı. Avrupa ekolünün verimi ile Amerikan ekolünün hacme dayalı basit zevki farklı konular. Onların dilinden konuşmak gerekirse; 70 MPG ile gezmek de ayrı bir zevk. Hatta o Amerikan zevkinin anca yakıtı ziyan etmenin bir başka yolu olduğunu söyleyecek kadar ileri de gidebilirim.:)
 
 
Ama yok; dedim ya, onun yeri ayrı. Orta vadede bir V6 planı bizde de var; bakma sen.:++: Ama 1.4 TDI'a dokunmadan.:hih:
 
 
 
 
 
 
Alıntı yapılan: kadir_;121842
Serkan abi aynen öyle 3500 altında devirlenme biraz daha hantal kalıyor özellikle uzun yolda hiç düşürmez 3500 altına genelde bastığı anda devirlensin ister babam bu 3500 altında biraz hantal ağar kalıyor aracın map ında böyle sanırın o arada turbo-lag gibi birşey oluyor 3500 den sonrası canavar gibi dokundun mu kopup gidiyor :)

 
Hmmm, ama sanırım senin bahsettiğin daha ziyade gaz tepkisi ile alakalı. Yani 2000'de gaza asılıp 6000'e kadar hızlanırken 3500'de patlama söz konusu değil?
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]