škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Bijonlarda Torkun Önemi

Toygar · 18 · 12645

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Toygar

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 4256
    • Profili Görüntüle
"Tekerleklerdeki bijonların sıkma momentinin arzu edilen değerlerde ve eşit olması güvenliğimiz için son derece önemlidir. Nedenini bir örnekle anlatalım: 1400 kg’ lık bir aracın iki yolcuyla seyrettiğini varsayalım. Bu durumda toplam yük 1600 kg’dır ve tekerlek başına ortalama 400 kg yük düşer ve her bir tekerleğin 5 bijon ile sıkıldığını düşünürsek, her bijona 80 kg. yük binecektir.

Düz yolda araçla seyir halindeyken bu yük darbelerle en fazla iki katına yükselir; yani bijon başına 160 kg’a kadar çıkar, keskin bir virajda ise bu yük 320 kg’a hatta 400 kg’a kadar çıkabilir.

İşte bu durumlarda kontrollü torkla sıkılmış bijonlar sorunsuz görevlerini yapar ve güvenli bir sürüş sağlar. Kontrolsüz sıkılan bijonlar için ise örnek vermek gerekirse: Varsayalım ki doğru sıkma değerimiz 120 N·m ve bijonlarımızdan biri 140 N·m, bir diğeri 120 N·m, diğerleri ise 110 N·m olarak sıkılmış olsun. Değerleri özellikle
birbirine yakın seçtik. Buna rağmen tehlikenin büyük olduğunu göreceğiz.

Zor durumlarda en çok sıkılan bijona aşırı yük biner ve bazen elastiki gerilme sınırını aşar, kopma noktasına gelir. Bu esnada yük diğer dört bijona dağılır ve kopmalar ardı ardına gelebilir. Kopmaların çok sık olmamasının tek nedeni emniyet faktörlerinin çok yüksek tutulmuş olmasıdır. Ancak bu sürüş güvenliği için yeterli değildir. Sağlıklı ve güvenli seyir için bijonların doğru ve kontrollü torkla sıkılmış olmasına çok dikkat edilmesi gerekir."

Kaynak: Altaş Tork Anahtarları broşürü.


Çevrimdışı kagan06

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 150
    • Profili Görüntüle
Yani kislik lastik taktirirken ne soylemek lazim, makine ayarlayipmi sikiyor bijonu?

Yani yapmamiz gereken nedir ? Yeni lastik aldim taktirmadan bilgi sahibi olalim:)


Çevrimdışı Akif Hoca

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 5102
    • Profili Görüntüle
tork ayarlı anahtarlarla sıkmak gerekiyor, bir kaç değişik lastikçide gördüm..


Çevrimdışı fmaka

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2596
    • Profili Görüntüle
otomatik makina ile sıkıldığı için benim şifreleri sıyırdılar tanesi 90 tl ...


Çevrimdışı Toygar

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 4256
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: kagan06;449493
Yani kislik lastik taktirirken ne soylemek lazim, makine ayarlayipmi sikiyor bijonu?

Yani yapmamiz gereken nedir ? Yeni lastik aldim taktirmadan bilgi sahibi olalim:)

Özür dilerim kagan06; 3 günlüğüne şehir dışına çıkmıştım. Aracınızdaki bijonların hangi tork değeriyle sıkılması gerektiğine dair bilginin aracınızın kitapçığında yazılı olması gerekir. Mesela benim Yeti'nin bijonları için bu değer 120 Nm.

Farzedelim ki aracınızın kitapçığına bakıp bu değerin 110 Nm olduğunu buldunuz. Gittiğiniz lastikçiye, rot-balansçıya veya tamirciye bijonları sıkarken tork anahtarı kullanıp kullanmadığını sorun. Eğer tork anahtarı kullanıyorsa, "Benim tekerlerdeki bijonları 110 torkla sık" demeniz yeter.

not: takılacak lastiklerin yazlık veya kışlık olmasının önemi yoktur.

Saygılar.

Tork anahtarı da aşağı yukarı şöyle bir şey:



Alıntı yapılan: fmaka;449504
otomatik makina ile sıkıldığı için benim şifreleri sıyırdılar tanesi 90 tl ...

Aynısı benim de başıma geldi :mad:. Bir keresinde de herifin olanca gücüyle sıktığı bijonu gevşetmek için o kadar uğraştım ki, hem bijon lokması kırıldı hemi de nur topu gibi bir fıtık sahibi oldum :D.


Çevrimdışı kagan06

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 150
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Akif Hoca;449499
tork ayarlı anahtarlarla sıkmak gerekiyor, bir kaç değişik lastikçide gördüm..

Saolun hocam





Alıntı yapılan: Toygar;449714
Özür dilerim kagan06; 3 günlüğüne şehir dışına çıkmıştım. Aracınızdaki bijonların hangi tork değeriyle sıkılması gerektiğine dair bilginin aracınızın kitapçığında yazılı olması gerekir. Mesela benim Yeti'nin bijonları için bu değer 120 Nm.

Farzedelim ki aracınızın kitapçığına bakıp bu değerin 110 Nm olduğunu buldunuz. Gittiğiniz lastikçiye, rot-balansçıya veya tamirciye bijonları sıkarken tork anahtarı kullanıp kullanmadığını sorun. Eğer tork anahtarı kullanıyorsa, "Benim tekerlerdeki bijonları 110 torkla sık" demeniz yeter.

not: takılacak lastiklerin yazlık veya kışlık olmasının önemi yoktur.

Saygılar.

Tork anahtarı da aşağı yukarı şöyle bir şey:


Tesekkurler sorun degil cevabi ogrenmem yeterli:)

Kitapciktqn bqktim vw grubu hep ayni sanirim , passat tdi icin benim klavuzda 120nm tork ile yaziyor.

Ozellikle belirtecegim, bu h.ici aldigim 205 55 16  91T ug8 lastiklerimi taktirirken.


Çevrimdışı Toygar

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 4256
    • Profili Görüntüle
Bir tavsiye daha:

Daima tork anahtarı kullanan rot-balansçı, lastikçi, özel servis ve yetkili servisleri tercih edin arkadaşlar. Yani işini ciddiye alan ve konusunda uzmanlaşmış olanları. Herkese kazasız belasız sürüşler;)

Kağan kardeş kışlık 205/55/R16'ları kaça aldınız? Markası ne?

Ebatlar yeti greenline'yle aynı ve ben de kışlık lastik almayı düşünüyorum da...


Çevrimdışı samet59"

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 26
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: fmaka;449504
otomatik makina ile sıkıldığı için benim şifreleri sıyırdılar tanesi 90 tl ...

Ya ne cellatlar var adamın bijon tabancası sonda tar tar tar yaparak sıkıyor işte bilgisizlikyen ondan sonra bijon dişte sıyırıyor uzamada yapıyor saplamalarda durum çok daha vahim sıyrılan saplama için git bide usta ara. Sorun olduktan sonra bide o sorunu üstlenmeyip pişkinlik yapmaları yok mu ona hepten sinir oluyorum .


Çevrimdışı kagan06

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 150
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Toygar;449794
Bir tavsiye daha:

Daima tork anahtarı kullanan rot-balansçı, lastikçi, özel servis ve yetkili servisleri tercih edin arkadaşlar. Yani işini ciddiye alan ve konusunda uzmanlaşmış olanları. Herkese kazasız belasız sürüşler;)

Kağan kardeş kışlık 205/55/R16'ları kaça aldınız? Markası ne?

Ebatlar yeti greenline'yle aynı ve ben de kışlık lastik almayı düşünüyorum da...

Bende soracagim , insallah vardir , yoksa fena olur bidaha montaj parasi vermek istemem :)

Lastikler kliksa dan aldim , ordaki fiyati 209 tl , 4X209 = 836 , 50 tl worldpuan ve 49 tl avantajix.com para iadesi ile = 736 tl /4 = 184 tl :)

Tek problem lastik yuk ve hiz degeri dusuk , 615 kg lastik basi max. Agirlik ve 190 km max hiz.

Bitek endisem bu yonde , siz yinede bilene danisin ben bisey olmayacagini dusundum, arac passat tdi 1499 kg ,


Çevrimdışı Elantra

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 32
    • Profili Görüntüle
Herkese selamlar,
konu biraz eski ama unutulan bir nokta var bence, o da tork anahtarlarının markadan bağımsız olarak, belli süre kullanımlarda yeniden kalibrasyona ihtiyaç duymaları. Bu durum özellikle ucuz veya kalitesi meçhul marka tork anahtarlarında daha fazla önem arz ediyor. Yani sadece gittiğiniz lastikçi bijonları tork anahtarı ile sıkıyor demek, güvenlik için yetmiyor. Kullanılan cihazın bakım ve kalibrasyonu da önem arz ediyor. Herkese kazasız sürüşler dilerim...


Çevrimdışı Toygar

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 4256
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Elantra;550423
Herkese selamlar,
konu biraz eski ama unutulan bir nokta var bence, o da tork anahtarlarının markadan bağımsız olarak, belli süre kullanımlarda yeniden kalibrasyona ihtiyaç duymaları. Bu durum özellikle ucuz veya kalitesi meçhul marka tork anahtarlarında daha fazla önem arz ediyor. Yani sadece gittiğiniz lastikçi bijonları tork anahtarı ile sıkıyor demek, güvenlik için yetmiyor. Kullanılan cihazın bakım ve kalibrasyonu da önem arz ediyor. Herkese kazasız sürüşler dilerim...

Size de merhaba Mehmet Abi.

Önemli bir konuya değinmişsiniz. Bu tür şeylerin ülkemiz oto camiasında hiçbir kıymet-i harbiyesi olmadığını bildiğim için soruyorum: bu kalibrasyonu nerede yaptıracağız?
Örneğin, pimpirikli davranıp ilk arabamın yangın tüpünü yıllık bakım için imalatçısına götürmüştüm. Adamlar Jüpiter'den gelmişim gibi afallamışlardı :confused:. O gün bugündür tüp bakımı yaptırmıyorum. Yani çoğu sürücü gibi "Bana bir şey olmaz" sistemini uyguluyorum :D.
Perşembepazarı'ndaki hırdavatçılara sorsak yardımcı olurlar mı acaba? Saygılar.


Çevrimdışı Engin E

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 8341
    • Profili Görüntüle
Bijonları o kadar sıkmaya gerek yok, yıllardır yaz-kış lastiklerini kendim değiştiriyorum, standart L bijon anahtarını ayağımla şöyle tatlı sert sıkar bırakırım, 5-10 km sonra bir kontrol de yaptıktan sonra gevşeme falan da olmaz, yolda, belde lastiği patlayacağı, değiştirileceği tutar, bunun bir de sökmesi var, onu da düşünmek gerek.
Dünyalılardan tiskiniyorum.(G.O.R.A.)


Çevrimdışı Elantra

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 32
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Toygar;550425
Size de merhaba Mehmet Abi.

Önemli bir konuya değinmişsiniz. Bu tür şeylerin ülkemiz oto camiasında hiçbir kıymet-i harbiyesi olmadığını bildiğim için soruyorum: bu kalibrasyonu nerede yaptıracağız?
Örneğin, pimpirikli davranıp ilk arabamın yangın tüpünü yıllık bakım için imalatçısına götürmüştüm. Adamlar Jüpiter'den gelmişim gibi afallamışlardı :confused:. O gün bugündür tüp bakımı yaptırmıyorum. Yani çoğu sürücü gibi "Bana bir şey olmaz" sistemini uyguluyorum :D.
Perşembepazarı'ndaki hırdavatçılara sorsak yardımcı olurlar mı acaba? Saygılar.
 
 Selamlar Sn. Toygar,
 evet dediğiniz gibi, işin gerçekten nasıl yapılırsa her daim güvenli olacağını düşünemiyoruz ... Bildiğiniz gibi ister mekanik, ister elektronik olsun, ayar veya teşhis koyma işleminde kullanılan her cihaz periyodik olarak bakım ve kalibrasyondan geçmelidir, aksi halde değerlerde sapma olması kaçınılmaz oluyor. Sorunuza gelince ben bir ara Gedore marka tork anahtarı almaya niyetlenmiştim, ancak fiyat çok yüksek gelince vazgeçtim. İyi cihazlar maalesef ucuz olmuyor :). Şu anda açılmayan www.gedore.com.tr adresinde bir ara kalibrasyon fiyatı vardı (zannedersem 30 Euro idi), ama sadece kendi cihazlarını mı yoksa her tork anahtarını mı kalibre ediyorlar açıkçası şu anda hatırlamıyorum.
 Saygılarımla...

Alıntı yapılan: Engin E.;550432
Bijonları o kadar sıkmaya gerek yok, yıllardır yaz-kış lastiklerini kendim değiştiriyorum, standart L bijon anahtarını ayağımla şöyle tatlı sert sıkar bırakırım, 5-10 km sonra bir kontrol de yaptıktan sonra gevşeme falan da olmaz, yolda, belde lastiği patlayacağı, değiştirileceği tutar, bunun bir de sökmesi var, onu da düşünmek gerek.
Selamlar Sn. Engin E.,
maalesef bilinen iyi marka tork anahtarlarının fiyatları oldukça yüksek olduğu için, ben de sizin yöntemi uyguluyorum. Bijonları uygun sırada takıp, L anahtarla önce hafif, sonra biraz daha sert ama üzerinde zıplamadan :) sıkıp bırakıyorum. Tabii ki bu yöntemde her bijonun tork'u farklı oluyor zira sökerken kimi daha kolay, kimisi daha zor sökülüyor...
Ancak bu yöntemi, lastikçilerin canavar tork sıkmalarına tercih ederim...
Saygılarımla...


Çevrimdışı DDŞ

  • Deli Oğlan
  • Genel Moderatör
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9379
    • Profili Görüntüle
Valla gecen sifir bi jettanin jantini soktum. Dandik L bijon anahtariyla hic zorlanmadan actim. Fabrikanin verdigi tork degeri o kadar az demekki.

Ben su lastik hususunda hala kendimi tutamiyorum eski usul abaniyorum. Cok yanlis biliyorum ama abanmazsam olmayacakmis gibi geliyo. Hatta kendi siktigim bijonu sokemedigimi de bilirim :D

Ama artik biraktim o isi bijonlardan sadece birini hayvani sikip otekileri insan gibi sikiyorum.


Çevrimdışı Uğur Akar

  • KOLTUKÇU
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 4880
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: DDŞ!;550481
... kendi siktigim bijonu sokemedigimi de bilirim :D ...
Bir gün benzin aldık arkadaşla tama rabaya binip gideceğiz ki, bir Corsa' nın bijonlarını nasıl sıkmışlarsa, açılmıyordu. Adamcağız L bijon anahtarının üstünde tepiniyordu ama nafile. Sonra gidip benzinliğin garaj bölümünden epey uzun bir boru alıp üç küşü üzerinde tepindik de açılmıştı. Yoksa lastiği değiştirip yoluna gidemeyecekti adamcağız. Kamyonlar için olan havalı zımbırtıyla sıkmışlardı sanırım.
İYİ şoför, herhangi bir durumda, iki şoförden birinin durması, ya da  yavaşlaması gerekiyorsa, \'Hak, kural\' falan demeden, ilk davranan, canının ve malının kaderini başkasının inisiyatifine bırakmayandır!