škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Act - Yakıt Tüketimi

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mojaverock

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 291
    • Profili Görüntüle
Bilmeyen arkadaşlar vardır belki , Act hakkında farkettiğim bir bilgi paylaşıyım . (Bir kaynağa dayanmamaktadır , kendi düşüncem )

Öncelikle uzun yazı okumayı sevmeyen arkadaşlar için özet : Uzun yolda Act devreye girmiyorsa vites küçültün .

———————

Act yani 2 silindir modu aracın yük durumuna , ruzgar ve yağış , yol yapısı ve eğimi  , lastiklerin yapısı ve durumu , vites ve devir gibi etkenlere bağlı olarak devreye giriyor ya da giremiyor .

Örnekle açıklıyım : Hergün gittiğim 20 km dümdüz yolda bazen act devreye giremiyor. 70 e sabitliyorum devir 1500 6. viteste gidiyor , anlık tüketim 5.5 civarı oluyor . vitesi 5 e düşürdüğümde Act anında devreye giriyor ve tüketim 4.0 oluyor . (S Modunda da aynı )

100 -110 km/h da sabitlediğimde vites 7 Actsiz giderken 6 ya indirdiğimde Act anında devreye giriyor . 7. viteste act devreye girebilmesi için yol tam eğimsiz hava ruzgarsız ve lastik havaları 32 ve üstü ,aracın yüksüz olması gibi şartlar gerekiyor çoğu zaman ..

Özellikle ruzgarlı ve yağmurlu günlerde Act devreye girmesi çok zor oluyor ancak vites küçüldüğünde ruzgarda hatta hafif rampada bile Act devreye girebiliyor .

Herkese hayırlı sürüşler dilerim .


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2414
    • Profili Görüntüle
ACT'nin amacı zaten hybrid gibi gereken en az enerji ile sürüş. Yani fazla güç/hp gerekmiyorsa enjektörlerin birini devreden çıkartıyor bildiğim kadar. Bir önceki Avensis D4D/AT aracımda, 2.0 motor ve 12lt/100km şehiriçi (sakin sürüşte şehirdışı 7lt/100km)  yakıt fazla geldiğinde benzer bir olayı ECU'yü hackleyerek yapabilir miyim diye biraz araştırmıştım. Benim düşündüğüm belli koşullarda ya da bir düğmeye basarak enjektörlerin açık kalma sürelerini bir miktar azaltmak ve o yöntemle daha az yakıt harcamak şeklindeydi. Fırsat olmadı ve aracı sattım. 2000 yılları civarlarındaki benzer motorlarda tasarruf için zaten akıllı sibop ayarı gibi iyileştirmeler yapılmıştı. Fakat ACT gibi ve bahsettiğim enjektör sürelerinin güç gereksinimine göre değiştirilmesi var mıydı bilemiyorum? Arkadaşımın bir sözü var; "sen bir şeyi düşünmüşsen gavur onu çoktan yapmıştır bile". Muhtemelen onca otomotiv mühendisinin aklına gelmiştir.;)


Çevrimdışı smsener

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 340
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mojaverock;646670
Bilmeyen arkadaşlar vardır belki , Act hakkında farkettiğim bir bilgi paylaşıyım . (Bir kaynağa dayanmamaktadır , kendi düşüncem )

Öncelikle uzun yazı okumayı sevmeyen arkadaşlar için özet : Uzun yolda Act devreye girmiyorsa vites küçültün .

———————

Act yani 2 silindir modu aracın yük durumuna , ruzgar ve yağış , yol yapısı ve eğimi  , lastiklerin yapısı ve durumu , vites ve devir gibi etkenlere bağlı olarak devreye giriyor ya da giremiyor .

Örnekle açıklıyım : Hergün gittiğim 20 km dümdüz yolda bazen act devreye giremiyor. 70 e sabitliyorum devir 1500 6. viteste gidiyor , anlık tüketim 5.5 civarı oluyor . vitesi 5 e düşürdüğümde Act anında devreye giriyor ve tüketim 4.0 oluyor . (S Modunda da aynı )

100 -110 km/h da sabitlediğimde vites 7 Actsiz giderken 6 ya indirdiğimde Act anında devreye giriyor . 7. viteste act devreye girebilmesi için yol tam eğimsiz hava ruzgarsız ve lastik havaları 32 ve üstü ,aracın yüksüz olması gibi şartlar gerekiyor çoğu zaman ..

Özellikle ruzgarlı ve yağmurlu günlerde Act devreye girmesi çok zor oluyor ancak vites küçüldüğünde ruzgarda hatta hafif rampada bile Act devreye girebiliyor .

Herkese hayırlı sürüşler dilerim .


Bilmedigim bir konu olmakla beraber, benzinli bir araca gecmeyi dusunurken kafamdaki senaryonun tam tersini dediniz.

Bildigim yada bildigimi sandigim: Araba vites dusururse devir artar buda daha yuksek tork/guc istemek demek. Bu da enjektorlerden daha fazla benzin puskurtmek, daha fazla yakit demek(ti).

ACT burada devreden cikar diye dusunurken, tam tersi mi oluyor?


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2414
    • Profili Görüntüle
Vitesi düşürmek güç ihtiyacını düşürür, yani çekiş artar.


Çevrimdışı EnginT

  • Tam Üye
  • ***
    • İleti: 115
    • Profili Görüntüle
Aktif Silindir Yönetimi - Active Cylinder Technology (ACT)

VW Sözlüğünden alıntı:
4 silindirli ve egzoz turboşarjı ile aşırı beslenen bu 16 subaplı modern motor, 250 NM maksimum torkunun 100 NM ve daha düşüğü talep edildiği durumlarda ve 1.250 ila 4.000 d/d arasında, saatte 130 km/s hızın altında ilerlendiği sırada 2 ve 3 numaralı silindirlerini kapatır. Bunu, egzoz ve emme subaplarına kumanda eden egzantirik milini 0 dereceli bir noktaya kaydırarak yapar ve aynı anda yakıt enjeksiyonunu ve buji ateşlemesini de keser.

Merak edilen soru; “ihtiyaç halinde” ne olacağıdır. Cevap, ortalama 11 ms içinde (krank milinin 1,5 turu yeterlidir) ilgili silindirler sarsıntısız ve hissedilmeden devreye girer şeklinde olacaktır.

Tüm bunların sayesinde ortalama %16 daha az yakıt sarfiyatı elde edilebilmektedir (NEDC normlarına göre 0,4 lt/100 km daha düşük tüketim).

Bize göre:
Aracın seyir halinde yüksek güce ve torka ihtiyaç duymadığı anlarda siz anlamadan hissetmeden 2 silindiri devre dışı bırakarak yakıt ekonomisi sağlamak ve hareketi devam ettiren teknolojidir.

Yukarıdaki 2 tanımdan da anlaşılacağı üzere bu yeni ve sessiz bir oluşumdur. Haliyle bizim birşey hissetmememiz lazım.

Teknik olarak;
Kam mili üzerine (egzantirik mili) hareketli bir yapı eklenmiş ve 2. ve 3. silindir supapları üzerine denk gelen kumanda merkezleri yerleştirilmiştir. Kumanda merkezi 2 silindiri iptal etmek için mili aşağıda hareketli kam üzerine açılmış kanala iterek kamın boş bölgeye doğru kaymasını haliyle dönme halinde supaplara hareket vermemesini sağlıyor. Emme ve Egzoz işlemi gerçekleşmediği için bu silindirler çalışmıyor. İhtiyaç halinde diğer mil kanala girerek hareketli kamı eski bölgesine getiriyor.
Konu bundan ibarettir...
Sevgilerimle
Engin Tunçay


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2414
    • Profili Görüntüle
İlgili bujileri ve enjektör elektriğini kesmek yeterli değil mi?


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=13991]mojaverock[/MENTION]

Vites küçültünce ACT çalışması normal çünkü motorun üzerindeki yük azalmış oluyor tamam belki devir artıyor ama motorda yük yok. Şöyle düşünün bisikletin son vitesi düz yolda pedalı çevirmek nasıl yine güç istiyorsa ama bir alt vitese geçtiğinde rahatlıyor bu mantık da aynı. ACT 7 viteste çalışması için zaten şartları yazmışsınız bunları sağlayamadığı için devreye giremiyor. Vites yükseldikçe şanzıman motor arasındaki tork dağılımı değişir motorun torku düşer bu yüzden daha fazla güç uygulamak zorunda kalıyor.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: rsimsek;646695
İlgili bujileri ve enjektör elektriğini kesmek yeterli değil mi?


Sadece enjektörler kesilse titreşim yapar ama ACT sübapları iptal ediyor ve emme, sıkıştırma, periyotları olmadığı için silindir içerisinde sıkıştırma kuvveti de yaşanmıyor bu yüzden karşı güç oluşmadığı için iki silindir daha düzenli çalışıyor.


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2414
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;646697
Sadece enjektörler kesilse titreşim yapar ama ACT sübapları iptal ediyor ve emme, sıkıştırma, periyotları olmadığı için silindir içerisinde sıkıştırma kuvveti de yaşanmıyor bu yüzden karşı güç oluşmadığı için iki silindir daha düzenli çalışıyor.

Mantıklı, yakıt içermeyen havanın gereksiz yere sıkıştırılması güç kaybı demek.


Çevrimdışı smsener

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 340
    • Profili Görüntüle
Aciklayici bilgiler icin tesekkurler. Uzmanlik/ilgi alanim olmasada sade,yalin ve net anlatimla birseyler daha ogrendik.


Çevrimdışı Forever

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 572
    • Profili Görüntüle
Burada torkun önemi bir kez daha ortaya çıkıyor.
Aracınızın motoru 250Nm tork veriyor. 1. viteste DSG dişli oranı 3.7 son dişli oranı da  4.1 yani kayıpları saymazsak lastikte yaklaşık 3700 Nm tork var.
Kabaca
2. vites 2350 Nm
3. vites 1600 Nm
4. vites 1120 Nm
5. vites 880 Nm
6. vites 720 Nm
7. viteste bu tork 540 Nm ye düşüyor.
Bir üst viteste motorun zorlandığı durumda alt vitesle yükselen tork ACT yi devreye alabiliyor.
Burada gücün neredeyse hiçbir önemi olmuyor çünkü düşük devirde güç yok denecek kadar az. ACT motor 1500 devirde 40 hp, 2000 devirde 53hp güce sahip.


Çevrimdışı mojaverock

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 291
    • Profili Görüntüle
[MENTION=11418]smsener[/MENTION] yukarda arkadaşlar tork ve bisiklet örnekleriyle çok iyi açıklamışlar . Dsg zaten 7 ileri ,eski 5 vites araçlar gibi düşünmeyin .Araç 70-80 le giderken bile 7.viteste gidebiliyor. 6 ya aldığınızda devir 2000 e yaklaşıyor. Zaten 1500 de vites değiştiren araç çok nadirdir . Demek istediğim devir yükseliyor ama kıvamında yükseldiği için yakıt çok artmıyor.Spor modda 200 e yakın hızlarda 7. Vitesi görmek nerdeyse imkansız hep 6 da gidiyor.

Örnek: Araç 90 la 7. Viteste giderken act şartlardan ötürü devreye girmedi ve 6 ya aldık .Act devrede ve tüketim düştü . 5. Vitese alırsak bir anda devir çok yükseliyor ve Act devreden çıkıp 7. Viteste tükettiğinden bile fazla tüketmeye başlıyor . Yani 6.viteste devir aslında kıvamında oluyor .

Bana göre dsg geliştirilecekse bu yönde geliştirilmeli . Tork ihtiyacını daha iyi algılayıp vites küçültmeyi bilmeli .Ancak dsg gaza yüklenmedikçe pek vites küçültme taraftarı değil .

Aracı kalkışlar dışında hep sabitleyiciyle kullanıyorum ve gazı elimle arttırıyorum . 20 km/h dan itibaren 120 km/h a kadar  act çoğu zaman devreye giriyor .2,3,4,5 viteslerde çok rahat giriyor. Sadece saydığım olumsuz şartlarda olursa giremezse diye verdim bu bilgiyi .

Umarım anlatabilmişimdir ve faydası olur .